KERESÉS

FacebookYoutubeFeed
Bike Cafe Kerékpárüzlet és Szerviz

GPS HASZNÁLATA LAKÓAUTÓVAL


Tapasztalatok a GPS navigációs rendszerrel (2005-2009)


GPS műholdak a Föld körülNapjainkra az amerikai hadsereg egykor egyik legcsodáltabb, és tegyük hozzá, szigorúan titkos eszköze, az egész világot átfogó műholdas helymeghatározó rendszer (Global Positioning System) a hétköznapi élet részévé vált. A tíz méter körüli pontosságot biztosító eszközök ára jelentősen csökkent. Ma már nem tekinthető kuriózumnak és számos, Európa útjain vándorló lakóautóban is megjelent. Ha belegondolunk, egy középkategóriás lakóautó árának 1-1,5%-át jelenti már csak ez a beszerzés. A vásárlás előtt célszerű jól körbejárni a témát.

Ma döntően három kategóriája van ezeknek a készülékeknek.

Az első a pusztán helymeghatározásra, vagy legfeljebb korlátozott mértékben útvonal- tervezésre alkalmas hordozható készülékek csoportja, melyek ára elég alacsony, de nagy utakon nem tudnak igazi segítséget adni.

A másik kategória a zsebszámítógépekbe (PDA) integrált változat. Ezek ára mára elfogadható lett, elsősorban a térkép és útvonaltervező szoftvertől függően 5-600 Euró körül megszerezhető. A fő probléma velük, hogy a készüléket magát nem a navigáció támogatására fejlesztették ki. Ez elsősorban a képernyő fényerejében és a kezelésben okoz problémát. Műszaki emberként amúgy sem szeretem azokat a szerkezeteket, melyektől egyszerre több mindent várunk el, mert azt általában csak a használhatóságot korlátozó, komoly kompromisszumok árán tudják teljesíteni.

A harmadik csoportba azok a készülékek tartoznak, melyek kimondottan gépjármű navigálásra készültek, speciális, nagyfényerejű képernyőik vannak, a vezetés közbeni kezeléshez robosztus felépítésűek. Ez a csoport kicsit drágább, de ma már található közöttük is 6-800 Euróért megkapható darab.

Streetpilot  Gps használat közben  Gps őrület

Mi végül is egy Garmin gyártmányú hordozható készüléket, a Quest-et választottuk. Ennek mérete a pár évvel ezelőtti mobiltelefonokéval azonos (egy ilyen hordtáskában is tartjuk). Kiemelhető a kocsiból, mint egy mobiltelefon (cél is volt, hogy más kocsikban is tudjuk használni és parkoláskor a szélvédő mögött ne ingerelje a rosszszándékú arrajárókat), akkumulátorról is működik, így a kocsin kívül is használható (pl. gyalogos, vagy kerékpáros túrákhoz). Cserébe a memória, a képernyő és a felbontás kicsit kisebb.

A tapasztalatok azt bizonyítják, hogy, bár nagyon fontos a hardver, de mégis a szoftver elemek (a térkép adatbázis és az útvonaltervező program) határozza meg a készülék használhatóságát. Ezek pedig csak a gyakorlatban tesztelhetők. A Quest-hez a gyártó MapSource programját és City Select Europe térkép adatbázisának 7. verzióját adták. Ez utóbbi ma már utca, házszám szinten lefedi Nyugat-Európa jelentős részét és az egy-másfél évenként megjelenő frissítések tovább finomítják a felbontást. Magyarország, Horvátország, Szlovénia, Szlovákia többé-kevésbé részletes térképei is megkaphatók, igaz, elég borsos áron.

A Spanyolországban és Portugáliában megtett több, mint 9 ezer kilométeres út után levonható némi tapasztalat a használatból. A gyenge pontok ellenére hatalmas segítséget és biztonságot ad a navigálásban. Az elektronikus térkép sokkal pontosabb, bár kevésbé áttekinthető, mint a hagyományos. Tapasztalatunk szerint azt sem szabad eldobni, bár szerepe döntően a kontrollálásra és a túra tervezésre szűkül. Különösen városi környezetben nagy segítség a GPS, mert elsősorban a kivezető utak megtalálása nem okoz gondot. Az is ad egy biztonságot, hogy a képernyőn előre mutatja az út vonalvezetését. Mi általában úgy állítjuk be, hogy a következő 2-3 percben előttünk álló utat mutassa. Ez szerpentineken, városokban, de még országutakon is nagyon hasznos. Csomópontokban, letéréseknél, körforgalmaknál a szóban kiadott utasításokon túl részletes térképen is mutatja a követendő út nyomvonal vezetését, ami nagyban megkönnyíti a bonyolult kombinációk helyes követését.

A GPS rendszer navigációs filozófiája eltér a papír-térképen alapulótól. Itt a készülék azt tudja, hogy hol vagyunk és azt mondja meg, merre forduljunk, vagy milyen égtáj felé haladjunk és nem adja meg, hogy milyen település legyen a következő célpont (az utak számozásáról a képernyőn ad információt, de ez sokszor eltér az útjelző táblákon szereplőtől és vezetés közben nehéz figyelemmel kísérni). Ezért nem árt, ha tudjuk, hogy melyik utat akarjuk követni és mely településeket kell érintenünk, hogy az útjelző táblákkal összevethessük a kapott utasításokat.

Az útvonaltervezés akkor a leghatékonyabb, ha nem túl hosszú, maximum pár száz kilométeres utakat terveztetünk egyszerre. Amikor próbaként Gibraltárban megkértem, mutassa meg autópályák elkerülésével a legrövidebb utat haza, valahogy Lengyelországon keresztül akart hozni. Miután azt mondtam, hogy Nizzába is be akarok nézni, menten 400 km-rel és négy órával rövidebb utat jelölt ki. Viszont rövidebb útvonalakra nagyon hatékonyan tervez. Indulás előtt azért mindig célszerű leellenőrizni térképen a javasolt utat, mert a térkép adatbázisban lévő (nem túl sok) hiba miatt néha vad dolgok jönnek ki és egyébként is hajlamos a szoftver olyan alacsonyabb rendű utakra irányítani, ahol gond lehet a nagy kocsival mozogni. Ilyenkor közbenső pontok megadásával lehet a nekünk is megfelelő útvonalat kialakítani. Ezt kell tenni akkor is, ha érinteni szeretnénk valamilyen külön látnivalót.

Az útvonaltervezésnél fontos téma a pontos célpontok megadása. Mi az esetek jelentős részében kempingeket adtunk meg. Sajnos az elektronikus térkép ezeket nem tünteti fel POI-ként (point of interest), pedig benzinkutakat, szállodákat, éttermeket, látványosságokat és még vagy egytucat más potenciális célpontcsoportot kiemeltként kezel. A kempingezők érdekeit képviselő szervezeteknek kellene elérnie, hogy e tekintetben a gyártók változtassanak, szerintem a kempingek vannak olyan fontosak, mint például a kaszinók.

Addig is megoldás lenne, ha a kemping katalógusok megadnák a GPS kordinátákat is (erre már van példa). A kempingek, mint célpontok megjelölésénél külön gond az, hogy sokszor külterületen vannak, ahol az elektronikus térkép már nem túl részletes és gyakran a hely úgy van megadva, hogy “X és Y település közötti út XY km szelvényében”, az elektronikus térkép pedig nem tárol km szelvény adatokat. Máskor a megadott cím nem egyeztethető össze az elektronikus térkép adataival. Ilyenkor rendszerint a helyi jelzőtáblákra, vagy hagyományos eszközökre (papír térkép, személyes tájékozódás) lehet csak hagyatkozni.

Útvonaltervezéshez “szállítójármű”-nek kategórizáltuk a lakóautót (kamionnak mégsem akartuk), ami tapasztalatunk szerint azonos a személykocsi kategóriával. Ennek eredményeként városokban néhol olyan szűk utcákba akart bevinni, ahová befordulni sem tudtunk volna. Gond lehet abból is, ha magasság- esetleg súlykorlátozás, vagy útelzárás van a tervezett útvonalon. Ilyenkor természetesen le kell térni. A szándékos, vagy téves útelhagyások esetén pár másodperc (néhány tucat méter megtétele) után figyelmeztet és újra tervezi az útvonalat. Ez hosszabb-rövidebb időt vesz igénybe. Különösen városi környezetben előfordul, hogy a tervezés idején letérünk a még meg sem tervezett útról. Ez ismételt újratervezést indít, mindaddig, amíg egyszer csak a navigáció helyre nem áll. Ezért ilyenkor, ha lehet, célszerű leállni, de mindenesetre annyira lassan vezetni, amennyire a forgalom csak engedi.

Általában az volt a tapasztalat, hogy vagy feltétel nélkül (természetesen a KRESZ és a terep adta fizikai korátozások betartásával) célszerű követni az utasításokat, vagy teljesen a saját fejünk után kell menni. Abból, ha időnként megérzésünkre hagyatkozva eltérünk a javasolt útvonaltól, nagy bonyodalmak származhatnak.

A készülék memóriája nem tudja a teljes Európa térképet tárolni. A lefedett terület nagysága függ az elektronikus térkép részletességétől. Esetünkben teljes Spanyolország és Portugália mellett még Franciaország mintegy 20%-a is elfért egyszerre a gépben. A részletesebben rendelkezésre álló német és olasz területekből kevesebb fér csak be. Új területek adatait számítógépről lehet betölteni a régiek törlése mellett. Erre a négy hónap alatt mindössze háromszor volt szükség (az oda- és visszaúthoz, illetve a spanyol-portugál területek bejárásához). Mi ezekre az utakra a digitális fényképek tárolására és elő-feldolgozására, az útinapló írásához és más feladatokhoz amúgy is viszünk magunkkal egy notebook-ot, ezen a teljes térkép elfér, és az előzetes útvonal tervezés is könnyebb és áttekinthetőbb számítógépen.

A rendszer számos szolgáltatása közül meg kell említeni az útvonal naplót (track log). Ez automatikusan gyűjti a megtett út mentén érintett pontok kordinátáit, a hozzátartozó magasság, idő és sebesség adatokat. Ezek áttölthetők a számítógépbe, és ott feldolgozhatók és megjeleníthetők. Álljon itt példaként az egész spanyol-portugál út összefoglaló térképe és másik szélsőségként az a részlet, mely bemutatja, hogy egy Graz melletti autós pihenőben hogyan mozogtunk.

Spanyol túra  A pihenő nyomvonala

Tovább menve, a MapSource szoftver 2005 novemberében megjelent legújabb változata, - kellően gyors internet kapcsolat esetén, - lehetővé teszi, hogy a Google Earth műholdas légifelvételein is megjeleníthető legyen az útvonal. (Ez egy ingyenesen letölthető szoftver, mellyel az egész Földet lefedő, - sajnos nem mindenhol egyformán részletes és nem is a legfrissebb, - műholdas légifelvételeket tartalmazó adatbázis érhető el és nézhető meg a képernyőn.) Példaként bemutatunk két képet. Az egyik, ahogy Porto-ban mozogtunk a kemping környékén, a másik a Madrid melletti San Lorenzo de El Escorial műemlék együttese és az általunk megtett út. Jól látszik, hogy a két rendszer között pár tucat méteres eltérés van (ez származhat a GPS pontatlanságából, de esetleg különböző térképészeti vetületek alkalmazásából), de ez nem zavaró, mert így is utca szintig lebontva egyértelmű, hogy merre mentünk.

Porto  Escorial

Természetesen a készülék csak akkor navigál, illetve gyűjt adatokat, ha kapcsolatban van a műholdakkal. Ez leggyakrabban akkor szakad meg, ha alagútban haladunk. Tapasztalat szerint ez sebességtől függően kb. 6-800 méter megtétele, mintegy fél perc után következik be. Ilyenkor a készülék ezt jelzi, és a műholdkapcsolat helyreállása után minden további nélkül folytatja a navigálást, csak új útvonalat nyit a naplóban.

Összegezve nagyon hasznos segítőeszköznek bizonyult a GPS készülék. Magabiztosabban lehet közlekedni vele ismeretlen terepen, olyan helyekre is elmerészkedik az ember, ahová egyébként nem merne elmenni. Használatához célszerű, ha legalább felhasználói szintű számítástechnikai ismeretek állnak rendelkezésre. A mobiltelefonokhoz hasonlóan itt sincs remény arra, hogy valamennyi szolgáltatását ki lehessen használni, de mindenki kiválaszthat magának egy olyan csokrot, melyet optimálisnak talál, és azt meg lehet tanulni. Az általunk használt típushoz számítógépes háttér is szükséges. Külön gyakorlat kell a vezetés közbeni figyeléséhez (programozása szóba sem jöhet, ha erre szükség van, le kell állni!), mert túlzottan elvonhatja a figyelmet a vezetéstől. Ez éjszakai közlekedésnél fokozottan tapasztalható.



Több, mint három év telt el azóta, hogy az írás első része elkészült, és ez alatt az idő alatt sok minden történt a GPS világában. A technikai fejlődés mellett új szolgáltatások bevezetése, a készülék rohamos elterjedése, a részletesebb térkép-adatbázisok megjele-nése, a sokkal több célpont-koordináta elérhetősége a legjelentősebb momentumok.

A navigációs rendszerek a szaküzletek mellett megtalálhatók a hipermarketek polcain is. Az árak drasztikusan csökkentek, mára a 100-200 €-s tartományban is kapható jól használható készülék, és a komolyabb darabok ára is csak 500 € körül mozog. Megjelentek a  többfunkciós készülékek, melyekkel MP3 lejátszó, digitális fénykép-néző, Bluetooth alapú telefon kihangosító, tolató kamera, stb. funkció is elérhető. Nagyobbak lettek a képernyők, képátló méretük elérheti akár a 13.2 cm-t is. Ennek ellenére csökkentek a méretek, általánossá váltak a lapos berendezések. Eltűntek a nyomógombos készülékek, egyed-uralkodó lett az érintőképernyő. Szinte minden készülékben a korábbi kizárólag térkép jellegű mellett rendelkezésre áll a perspektívikus (három dimenziós hatást keltő) megjelenítés is. A memória árának csökkenése, a növekvő kapacitású memó-riakártyák megjelenése lehetővé tette, hogy mind nagyobb területek mind részletesebb térképei és egyre több érdekes pont (POI) álljon rendelkezésre a készülékekben.

A gyártók köre is jelentősen bővült. A piac tradícionális amerikai szereplője a Garmin mellett mind népszerűbb a japán Mitech MIO készülékcsaládja, de korábban ismeretlen gyártók tucatjainak termékei is elérhetőek.

Mára eljutottunk oda, hogy lassan a mobiltelefonokhoz hasonlóan természetes a GPS használata. Napjainkban senki sem lepődik meg, ha ilyen készülékkel felszerelt lakóautót vagy bármilyen más autót - legyen az taxi, áruszállító vagy csak egyszerű személykocsi - lát.

A szolgáltatások területén ma már általános a sebességkorlátok figyelése, és túllépés esetén figyelmeztetés kiadása. Vannak olyan készülékek, melyek az FM műsorszóró hálózat adóin kisugárzott információk alapján képesek az útvonaltervezésnél figyelembe venni az állandó vagy időszakos útelzárásokat, nagyobb forgalmi dugókat. Ezen szolgáltatás működése és hasznossága természetesen a bemenő információk pontosságától és frissességétől függ elsősorban. Ma már egyre több országban, így Magyarországon is elérhető. A korszerű készülékek lehetővé teszik, hogy számítógépből saját POI adatokat (például kempingek koordinátáit) töltsünk át, ezzel megkönnyítve az úticélok meghatározását.

A térképadatbázisok fejlesztése folyamatos. A Garmin MapSource térképkezelő programjának újabb változatai (évente 2-3) jelennek meg. Újabb szolgáltatások kerültek beépítésre segítendő az útvonaltervezést, a track-log-ok kezelését, a testre szabható megjelenítést. Az utak korábbi egyvonalas megjelenítése helyett a hagyományos térképekhez sokkal jobban hasonlító jelzésrendszer került bevezetésre. Fontos információ, hogy a 2007 nyarán kiadott 6.11.5-ös verziótól nem támogatja a Windows 98 és NT operációs rendszert. A City Select Europe térkép adatbázis utódja a City Navigator Europe 2008-as verziója nemcsak sokkal részletesebb a korábban lefedett területeken, hanem új területeket (Kelet-Európa számos országát, köztük Magyarországot) is lefedi. A magyar adatbázis kb. egy évvel régebbi, mint az itthon elérhető NavGuide Magyarország mindenkor legfrissebb verziója. Természetesen a felderített tépképhibák javítása is folyamatos. A korszerű készülékekhez a térkép adatbázis egy újabb technológiával kialakított változatát adják, melyet a verziószám után feltüntetett NT (New Technology) betűkkel jeleznek. Vigyázat, a két technológia nem csereszabatos, minden készülékhez a hozzá való technológiával kialakított térkép-adatbázist kell használni!

A Garmin térképein kívül természetesen más térkép-adatbázisok is vannak a piacon. Legelterjedtebb az iGO My way, mely a MIO termékeken kívül számos más készülékben is alkalmazásra kerül. Ez is jó lefedettséget biztosít Európában.

A korábbi felhasználók számára talán a legfontosabb fejlődés a célpontok koordinátáinak megadása területén tapasztalható. Ma már mind természetesebb, hogy egy névjegyen, céges levélpapíron, internetes honlapon vagy hirdetésen megadják a GPS koordinátákat is. Az más kérdés, hogy nincs még egységes gyakorlat a formátumot illetően. Egyformán találkozhatunk a fok-perc-másodperc formával és a fokban tizedes számként történő adat megadással. Az átszámítás nem okoz különösebb gondot, de oda kell figyelni, és mindig tudni kell, hogy készülékünk milyen formátum fogadására van felkészítve. A nálunk túlzott gyakorlati jelentőséggel nem bíró, nyugati féltekén lévő helyek megadásánál is előfordul negatív hosszúsági adat, vagy a W (West, nyugat) jelölés.

Az elmúlt években komoly áttörés tapasztalható a lakóautósok számára oly fontos kemping koordináták megadásában. A korábban ettől teljesen elzárkózó nagy holland kempingkatalógus kiadó (ACSI) már közli ezeket az adatokat. Hasonlóan szerepelnek GPS koordináták a másik jelentős nemzetközi kempingkatalógusban, a Német Autóklub (ADAC) kiadványaiban. Számos más, pl. francia, spanyol, portugál, ír, cseh, szlovén, egyes horvát katalógusokban mind több kemping  mellett  szerepel  ez  az  információ.   Az interneten is  vannak  oldalak, ahol  többezer kemping adata  férhető  hozzá.  Ilyen   például  a magán üzemeltetésben lévő, és pdf formátumot alkalmazó http://users.telenet.be, vagy a többféle készülékbe direkt letölthető POI file-okat kínáló http://www.archiescampings.eu/. Ezzel kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy minden nagyobb kemping katalógus felhívja a figyelmet, hogy bár ezek az adatok valósak, óvatosan használják, mert a GPS készülékek útvonaltervezői nem számolnak a nagyméretű lakóautókkal, és előfordulhat, hogy a megtervezett út nem járható. Ezért mindig a katalógusban szereplő szöveges útleírást ajánlják. Gyakorlati tapasztalat, hogy a kempingek túlnyomó többségében minden gond nélkül követhető a GPS által javasolt útvonal, de mi is szembesültünk - nem is egyszer - azzal a kellemetlen helyzettel, hogy alacsony aluljáró vagy nagyon keskeny, esetleg rossz minőségű út (volt rá példa, hogy erdei út) szerepelt GPS-ünk útvonaltervében.

A Mercedes sofőr hitt a GPS-nek  Ész nélküli navigáció eredménye

Saját tapasztalataink is bővültek - nemcsak a fent vázolt problémás helyzetekkel - az elmúlt években. Rendszeresen frissítettük a készülék operációs szoftverét, a térképkezelő MapSource szoftvert és a térkép adatbázist. Továbbra is meg vagyunk elégedve a készülékkel, és eddig fel sem merült, hogy Garmin Quest-ünket lecseréljük valamelyik korszerűbb típusra. Nagyon jó szolgálatot tett nagy útjainkon Írországban, Nagy-Britanniában - ahol tökéletesen követte a baloldali közlekedésből származó eltéréseket -, Francia-, Olasz- és Spanyolországban, a Földközi tenger szigetein és Szlovéniában. Továbbra is gond, hogy - bár újabban autóbusznak kategorizáljuk magunkat -, olyan helyekre is be akar vezetni, ahová a lakóautó nem "fér be". Rendszeresen szembesültünk azzal a helyzettel, hogy keskeny, alsóbbrendű, sokszor sokkal rosszabb minőségű utakra irányít pár, vagy párszáz méter megtakarítása érdekében, aminek gyakran az a vége, hogy sokkal tovább tart az út. Ezért mindig, ha lehetőség van rá, leellenőrizzük a megtervezett utat, és ha kézenfekvő a készülék téves szándéka, felülbíráljuk utasításait.

Az oldal tartalmának személyessé tétele és a biztonságosabb mûködés érdekében honlapunkon cookie-kat használunk. Az OK gombra kattintva kérjük, hogy hagyja ezt jóvá! Jognyilatkozatunkban részletesen leírjuk, hogy miképpen gondoskodunk adatai védelméről. A Jognyilatkozatot az EGYÉB menüpont alatt találja.