Hírlevél a lakóautózás kedvelőinek.

Érdekes és hasznos információk, gyakorlati tanácsok azoknak, akiknek a világ megismerése nem csupán cél, hanem életforma.

                                                                                                                                                                                    2010/1.

Amikor Szilveszterkor már a tizedik barátom kérdezte meg, hogy mit fogunk csinálni, amíg kitavaszodik, és beindul a lakóautós szezon, egy kicsit ingerülten válaszoltam. Hogy a csudába' lenne időnk unatkozni, amikor nyakunkon a

IV. Budapesti Karaván Szalon

 2010. február 11-14. HUNGEXPO Vásárközpont

A hazai lakóautó és lakókocsi piac legnagyobb seregszemléje

Akik 2009-ben ott voltak - és olvasóink közül nagyon sokan - láthatták, hogy az előző évhez képest mekkorát fejlődött ez a kiállítás. Ezúttal ekkora ugrásra nem lehet számítani, de meglepetés így is lesz bőven. Hogy micsoda? Azt egyelőre nem áruljuk el, de ígérjük, hogy a következő 5 hétben rendszeresen beszámolunk az előkészületekről.

Na jó, legyen! Tud titkot tartani? Egyet azért elárulunk. Szinte biztosra vehető, hogy idén is lehet majd ingyenes belépőjegyet igényelni.

Néhány beszédes szám a tavalyi szalonról:

  • 1500 m2 kiállítási terület
  • 40 gyönyörű lakóautó és lakókocsi
  • 17.000 látogató (de jó is lenne!) a Boat Show és a Golf Expo látogatóival együtt.

És egy látványos videó. Aki volt, az egy kis visszatekintőt, aki nem, az egy kis ízelítőt kaphat a III. Budapesti Karaván Szalon látványosságaiból, ha ide kattint. 


 

Egy díj, amit Ön is elnyerhet, ha...

VW kempingbusz

(A félreértések elkerülése végett, a képen látható VW kempingbusz nem a díj.)

A LEVANTER Lakóautó Kft. megalapítja:

 Az év veterán lakóautója díjat

Azzal a szándékkal, hogy minél több 20 évesnél öregebb lakóautó egyedi formavilágát, ma már nem használatos műszaki megoldásait fedezhessük fel, és csodálhassuk meg újra együtt.

...ha van az Ön, vagy barátja, rokona, szomszédja, ismerőse, falubelije birtokában idősödő lakóautó, akkor ideje kitolni a fészerből, leporolni, kifényesíteni és benevezni a versenybe. Várjuk a saját készítésű lakóautókat is.

A legszebb, a legjobban karbantartott, a legegyedibb lakóautókat februárban kiállítjuk a IV. Budapesti Karaván Szalonon.

Hogy hogyan lehet nevezni, szavazni, és milyen értékes díjakra lehet szert tenni, arról a következő hírlevelünkben részletesen fogunk írni.

Vajon mennyi veterán lakóautó lehet Magyarországon? Milyen érdekes, egyedi konstrukciók kerülhetnek elő? Egyáltalán mennyien fognak nevezni?

Csupa izgalmas kérdés...

Béla barátunk - mint köztudott, ő az, akivel mindig történik valami - az ünnepek közötti napokat a családjával együtt síeléssel töltötte. Sütött a nap, jó volt a hó és kiváló a hangulat, ezért kicsit késve indultak haza 31-én délután. Úgy tűnt, hogy hiába várják őket a barátaik, a Himnuszt valahol Tatabánya környékén fogják meghallgatni az autópályán. A Béla nyomta, ahogy tudta, de egy lakóautó nem száguldásra termett. 10 perccel éjfél előtt Bábolnánál utolértek egy rendőrautót, ami 110-zel "kocogott" a külső sávban. Na,  pont ez hiányzott, mérgelődött Béla barátunk, és jobb a békesség alapon, beállt a kék-fehér autó mögé. Eljött az éjfél, eldurrant egy gyerekpezsgő, elcsattant néhány puszi, aztán a Béla adott egy kövér gázt, és 130-al elhúzott a szolgálati jármű mellett. Egy pillanatra megfagyott az ereiben a vér, amikor felvillantak mögötte a kék lámpák, de csak így akartak boldog új évet kívánni a rend őrei. Ők is ismerték az egy perce életbelépett új KRESZ-t. És Ön? Bevállalna ma egy tesztet élesben?

Kedves Olvasónk! 

A sztori persze csak fikció, de akár meg is történhetett volna. Közismert, hogy január 1-től jelentősen változtak a közúti közlekedés szabályai. Az új rendelet közel 60 pontban mutat eltérést a korábbitól. A módosítások jelentős részben az eddigi "törvényen kívüli" helyzeteket legalizálták, illetve sok új előírást tartalmaznak a kerékpárosok közlekedésére vonatkozóan.

Mi most megpróbáljuk lakóautós szemmel végignézni az új törvényt, illetve az általunk legfontosabbnak tartott pontokat értelmezni.

1. Számunkra a legfontosabb, hogy végre tisztázták az állandóan vitatott sebességhatárokat: 3,5 tonnáig a személyautókra vonatkozó 130/90/50 km/h a korlát, függetlenül attól, hogy a jármű személy- vagy teherautóként vizsgázott. Megszűnik tehát a vita a rendőrrel, akinek a szeme előtt eddig sokszor csak a 2,5 tonnás határ lebegett, és jó fogás reményében állította meg az autópályán 110-zel tempózó lakóautót.

2. Használhatók a változtatható jelzésképű táblák stabil, vagy mozgó kivitelben is. Külföldön már évek óta vannak ilyen, a forgalom és az időjárás függvényében módosítható kijelzések, nálunk eddig csak az idétlen kiírásokat olvasgathattuk.

3. A sebességkorlátozó tábla időjárási viszonyokra vonatkozó kiegészítéssel. Máshol ez sem újdonság. Fontos, hogy a korlátozás csak az jelzett időjárási körülmények - havazás vagy esőzés - között érvényes.

4. A "Környezetvédelmi zóna" táblával jelzett területre gépkocsival behajtani tilos. Kiegészítő táblával jelezhetik a környezetvédelmi matrica színét, amelyre a tilalom nem vonatkozik. A zöldkártya rendszer átalakulásával az is együtt jár, hogy a rosszabb környezetvédelmi besorolású járművek rendszámára sárga matricát ragasztanak fel, míg a jobbak
zöldet kapnak (ahogy eddig is). Budapest belvárosa az első ilyen zóna. Ha a városhatár tábla alá teszik ki a táblát, akkor az az egész településre vonatkozik. Kérdés persze, hogy mi történik majd a külfödiekkel, ha ez a rendszer igazából elterjed. Egyelőre a német autósok harcát figyelhetjük ezügyben a környezetvédőkkel, náluk januártól elterjedten él a rendszer. Tehát figyelem: ha a közeljövőben Hanziékat szeretné meglátogatni, jobb, ha előre tájékozódik a behajtás lehetőségéről.

 5. Sebességkorlátozás vasúti átjáróban. Két változás van. Az első, hogy megszűnt a 30 és 40 km/órás korlátozás. Hurrá! Ez úgyis csak arra volt jó, hogy a lesben álló traffipaxnak prédájául essünk. A másik változás, hogy ha mégis előírnak táblával sebességkorátozást, akkor azt az átjáró automatikusan feloldja.

6. Lett nekünk szép új "Torlódás" táblánk. Bár már hónapok óta használják az autópályákon, de végre megszűnt a tövénytelenség. Vigyor

7. Magánút tábla. A "Mindkét irányból behajtani tilos" jelzőtábla alatt elhelyezett tábla azt jelzi, hogy az út a közforgalom elől el van zárva, ott a KRESZ szabályai csak az út kezelője döntésének függvényében, tehát nem biztosan érvényesek.

8. Kerékpárosok szemben az egyirányú utcákban. A törvény előkészítése során ezügyben sok tévinformáció látott napvilágot. Tehát pontosítsunk! Ha volt kerékpársáv, és az utca végén kiegészítő tábla bringát is ábrázolt, akkor oda eddig is betekerhettünk. A változás annyi, hogy most már kerékpársáv nélkül is (természetesen a kiegészítő tábla szükséges!). A lényeg az, hogy - ismerve a kerékpárosok nem túl acélos közlekedési morálját - ezután bizton számíthatunk rájuk bárhol szemben az egyirányú utcákban. És ez főként a kereszteződésekben veszélyes, mert hozzá kell szokni, hogy mindkét irányból érkezhet jármű, amelynek elsőbbséget kell biztosítanunk.

9. A kerékpárosok , motorosok lámpánál most már hivatalosan is előre lopakodhatnak.

10. A rendszám nélküli autót főútvonalon parkoltatni tilos. Mellékútvonalon - közterület használati engedély nélkül - maximum 10 napig állhatunk a pl. télire forgalomból kivont lakóautóval.

Hát röviden ennyi a közel sem teljes felsorolás. És ha már ilyen szépen elmélyedtünk a KRESZ rejtelmeiben - meg aztán a gyerek is a minap vizsgázott, és a tesztekbe beletekintve volt részünk egy-két meglepetésben - egy kis játékra hívjuk Önt. Következik néhány feladat a hivatalos KRESZ vizsga kérdései közül.

 

KRESZ Teszt  (Kizárólag 20 évesnél régebbi jogosítvánnyal rendelkezők számára!Nyelvöltés)

1, Nincs balesetveszély. Adhat-e hangjelzést lakott területen?
   A: Igen     
B: Nem
2, Ön gépkocsijával egy vasúti átjáró előtt a fénysorompó szabad jelzésére várakozik. Használhatja-e kézben tartva a mobiltelefonját?
   A: Igen      B: Nem
3, Lakott területen közlekedik. Be kell-e csatolniuk a biztonsági öveket a személygépkocsi hátsó ülésén helyet foglaló utasoknak?
   A: Igen      B: Nem
4, Mekkora a hólánccal felszerelt gépkocsi maximálisan megengedett sebessége?
   A: 40 km/h   B: 50 km/h     C: Autópályán, autóúton 60, lakott területen 30, egyéb úton 40 km/h
5, Mekkora sebességgel közlekedhet a "Lakó-pihenő övezet"
táblával megjelölt helyen?
   A: 40 km/h   B: 30 km/h     C: 20 km/h
6, Szabad-e tolatni hídon?
   A: Igen      B: Nem
7, Mennyire lóghat túl hátul a lakóautóra felszerelt kerékpár- vagy motortartó?
   A: Bármennyire      B: Hátrafelé 1 m-re, oldalirányba semennyire.         
C: Hátrafelé 1 m-re, oldalirányban 40 cm-re.
8, Hogyan kell megjelölni a hátul túlnyúló kerékpártartót?
   A: Sehogy    B: 40x40 cm-es piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával
   C: 40x40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül még piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel is.

Na jó! Nem vennénk a lelkünkre, ha bárkit kételyek marcangolnának a helyes válaszokat illetően, ezért eláruljuk a megoldást. Kattintson ide: KRESZ teszt megoldások. 

Jó szórakozást kívánunk!

Zelena Ferenc  és  Bánfai Zsolt

u.i.: Ha nem sikerült a teszt, ne keseredjen el! Megígérjük, nem kell visszaadnia a jogosítványát. Sőt nem is kötelezhetik arra, hogy újra vizsgázzon. Hogy ez szerencse, vagy sem? Attól függ, hogy kinek. Egyes szakértők szerint, a jogosítvánnyal rendelkezők több mint 80 %-a megbukna egy mai KRESZ vizsgán. Szép kilátások. Ezért aztán azt javasoljuk, hogy ismerkedjen meg az új szabályokkal Ön is. Akkor már késő lesz, amikor éppen telibe trafálta balról egy biciklis.


 Levanter Kft.     1149 Budapest, Mogyoródi u. 16-20.     tel: 06-1/220-7976      e-mail: info@levanter.hu