KERESÉS

FacebookYoutubeFeed
Bike Cafe Kerékpárüzlet és Szerviz

AZ AKKUMULÁTOROKRÓL

Mindannyian használjuk. Az iskolában tanultunk is valamit az elméleti alapokról, de hamar elbizonytalanodunk, ha konkrétumokra kerül a sor. Nos, a következő cikk segít egy kicsit eligazodni a modern akkumulátorok között.

 

Az ólom akkumulátorok kereskedelmi forgalmazása több, mint 100 éves múltra tekint vissza. Ugyanaz a kémiai reakció játszódik le napjainkban is az energiatárolás és leadás folyamán, mint a kezdeteknél. Ha valaki az akkumulátorok ismeretének és gondozásának alapjait elsajátítja, akkor jóval kevesebb akku problémára számíthat a jövőben, az akkumulátorának teljesítmény leadási képessége, megbízhatósága és várható élettartama növekedni fog. Cikkünkben először általános áttekintést adunk az ólom akkumulátorokról, azok fajtáiról és kezelésükről, végül külön kitérünk a szabadidős járművek speciális igényeire is.

Napjainkban a jármű akkumulátorokkal szemben támasztott teljesítmény-igény nagyon megnövekedett. Vegyük például egy mai autó elektromos rendszerét, amelyet az akkumulátornak kell ellátnia elektromos energiával. A fedélzeti elektronikának megbízható áramforrásra van szüksége, az akkumulátor nem kielégítő állapota költséges alkatrészek meghibásodásához vezethet. Tudta Ön, hogy egy átlagos autó elektromos rendszerét ellátó vezetékek tömege kb. 5-6 kg? Lakókocsikban és hajókon rengeteg olyan járulékos elektromos "berendezés" található, amelynek elektromos áramra van szüksége. Valamikor egy lakóautónak egy darab 12 V-os akkumulátora volt, napjainkban kettő vagy több akkumulátor is elláthat akár 4000 W-os invertert is.

Az ős akkumulátor

Az átlagos akkumulátor élettartam rövidebb lett, mivel az akkuk felé támasztott energiaigény megnövekedett. Az élettartam nagymértékben függ a használattól, de a mai akkumulátoroknak csak kb. 30 százaléka éri meg a 3 éves vagy az a fölötti élettartamot.

ALAPFOGALMAK

Az ólomakkumulátor lemezekből, ólomból, ólom-oxidból, továbbá 35 %-os kénsav és 65 %-os desztillált víz oldatból áll (ill. több egyéb elemből, amelyek pl. a savsűrűséget befolyásolják). Ezt az oldatot elektrolitnak nevezzük. A feltöltött akkumulátor pozitív elektródáját ólom-dioxid, míg a negatívat tiszta ólom alkotja. A kisütés során meginduló kémiai folyamat eredményeképpen az elektródákon ólomszulfát réteg alakul ki, ezt a jelenséget hívjuk szulfátosodásnak. Miután a töltő és a kisütő áram ellentétes irányú, így - egyszerűen fogalmazva - a szulfát ionok ide-odavándoroltatásával oldjuk meg az energia tárolását.

Amikor valaki akkumulátorral kerül kapcsolatba, gondolnia kell a biztonságra is. Először is vegyünk le minden ékszert. Senki sem szeretné úgy megolvasztani az óráját, hogy az közben a kezén van. Az akkumulátor töltése folyamán termelt hidrogén gáz fokozottan robbanásveszélyes. Sokszor megtörtént már, hogy az akkumulátor mellett dohányzó embert a felrobbant akkumulátor kénsavval permetezte be, amely komoly sérülésekhez vezetett. Ne féljünk használni a falon lógó védőszemüveget sem. Viseljünk zárt ruházatot, hogy a kénsav semmilyen körülmények között se tudjon a bőrünkkel érintkezni. Járműveken végzett elektromos munkák előtt mindenképpen célszerű az akkumulátor földkábelét (általában negatív) kikötni. Végezetül sose feledjük, hogy veszélyes savval, robbanásveszélyes gázzal és több száz amper árammal dolgozunk.

Gyakorlatilag kétféle akkumulátor típust különböztethetünk meg; az INDÍTÓ (járművekben) és a CIKLIKUS, vagy MEGHAJTÓ (lakóautókban, lakókocsikban, hajókon, napelemes rendszerekben, szünetmentes tápegységekben, stb.) akkumulátor típust. Az indító akkumulátort arra tervezték, hogy rövid idejű, de nagy áram leadására legyen képes (pl. önindító). Az ilyen akkumulátorok ólomlemezei vékonyabbak, és az anyagi összetételük is eltérő a ciklikus akkumulátorokétól. A ciklikus akkumulátor kevésbé képes rövididejű nagy áramok leadására, viszont sokkal jobban bírja a huzamosabb kisütést/feltöltést. A ciklikus akkumulátorok lemezei vastagabbak, és az akku képes túlélni többszöri akku mélykisütést is. Az indító akkumulátorokat nem lehet ciklikus akkumulátoroknak szánt feladatokra alkalmazni. Az ún. kettős felhasználású akkumulátor (Dual Purpose Battery) csak egy kompromisszum a fenti két akku típus között.

CCA, CA, AH és RC - mik ezek? Nos, ezek azok a szabványos értékek, amelyeket minden akkumulátor-gyártó alkalmaz egy adott akkumulátor típus paramétereinek megadásában.

Hidegindító áram (Cold cranking amps vagy CCA vagy EN) az az áramerősség érték, amelyet az akkumulátor problémamentesen le tud adni 30 másodpercen keresztül -18°C hőmérsékleten úgy, hogy a feszültsége nem esik 7.2 V alá. Ezért a magas CCA érték különösen hideg időben bizonyul hasznosnak.

Indítóáram (cranking amp vagy CA) az az érték, amelyet hasonló körülmények között mérnek 0°C hőmérsékleten. Ezt az értéket MCA-nak (marine cranking amps) is nevezhetik. A melegindító áram elnevezés (Hot cranking amps - HCA) már szinte sehol sincs használatban, ez 27°C hőmérsékleten értendő.

Amperóra (AH) az akkumulátor kapacitását (energia befogadó-képességét) jelenti. 1 Amperóra egyenlő 1A áramerősség 1 órán keresztüli leadásával, vagy 10 A áramerősség 0,1 órán keresztüli leadásával, és így tovább. Tehát ha van egy készülékünk, amely 20 A-t vesz fel és azt 20 percen keresztül üzemeltetjük, akkor az Amperóra-igény 20 (Amper) × 0,333 (óra) = 6,67 Ah. Ciklikus és indító akkumulátorok Ah-kapacitása hazánkban általában 20 órás periódusra vonatkozik. Ez azt jelenti, ha egy akkumulátor 100 Ah-ás, akkor az 5A-t tud leadni 20 órán keresztül úgy, hogy az akkufeszültség nem csökken 10,5 V alá.

AKKUMULÁTOR TÍPUSOK

A savas, a zselés és a felitatott üvegszálas (Absorbed Glass Mat - AGM) rendszerű akkumulátorok különböző fajtái az ólom akkumulátoroknak.

A SAVAS akkumulátor két alapvető kivitelben készül; gondozásmentes és a gondozást igénylő kivitelben. Mindkét típus elektrolit folyadékkal van feltöltve. Szerencsésebb azt a típust választani, amelyikhez lehet desztillált vizet utántölteni a nyári melegekben (vagyis nincs véglegesen lezárva a cella beöntőnyílása) és savsűrűségmérő is használható.

A zselés és az AGM akkumulátorok speciális akkumulátorok, amelyek általában kétszer annyiba kerülnek, mint egy savas akkumulátor. Viszont nagyon jó a tárolóképességük, és nem szulfátosodnak olyan gyorsan, mint a hagyományos savas ólomakkumulátorok. Ezeknek az akkumulátoroknak a használata folyamán nagyon kicsi az esélye a hidrogén-gáz esetleges berobbanásának, az egyik legbiztonságosabb akkumulátor fajta. Zselés és bizonyos AGM akkumulátorok speciális töltést igényelnek. A teljesség igénye nélkül az alábbi felhasználásokhoz javasolt AGM akkumulátorok alkalmazása: hajózás, lakókocsik, lakóautók, audiotechnika, vízisportok, szünetmentes áramellátás, napelemes vagy szélgenerátoros rendszerek, stb. Amennyiben az akkumulátorról nem használunk napi gyakorisággal fogyasztót, ez is korai akku meghibásodáshoz vezethet. A zselés akkumulátorok még kaphatóak de az AGM akkumulátorok lassan kiszorítják őket a legtöbb felhasználási területről. Az AGM akkumulátorok körül van egy kis fogalomzavar a köztudatban, mivel az akkumulátorgyártók és forgalmazók különböző nevekkel illetik őket; pl. zárt biztonsági szelepes (sealed regulated valve), száraz vagy szárazcellás (dry cell), kiömlésbiztos (non-spillable) és zárt ólom akkumulátorok. A legtöbb esetben az AGM akkumulátorok hosszabb élettartamot és több feltöltési/kisütési ciklust biztosítanak, mint a hagyományos ólomakkumulátorok. Egy KIEGÉSZÍTŐ MEGJEGYZÉS a zselés akkumulátorokról: nagyon gyakori, hogy sokan ezt a kifejezést használják, amikor egy zárt rendszerű, karbantartásmentes akkumulátorról beszélnek. Sokszor hasonló a tapasztalat akkor is, amikor valaki zselés akkumulátorhoz keres akkumulátor töltőt, sok esetben a végén kiderül, hogy az akku egyáltalán nem zselés rendszerű.

Az AGM (Absorbed Glass Matt) felitatott üvegszálas konstrukció az akkumulátorlemezek között egy bór-szilikát párnát jelent, amely egyéb hasznos tulajdonsága mellett megakadályozza a lemezek közötti vagy alatti cellazárlatot is. Az AGM konstrukciók további előnye, hogy akkor sem szivárog ki belőlük elektrolit, ha az akkumulátor háza megsérül, széttörik. A legtöbb AGM akkumulátor rendelkezik az ún. gázrekombinációs képességgel, amely röviden azt jelenti, hogy a töltési/kisütési folyamat alatti elektrolízissel járó folyadékveszteség minimalizálódik. A hagyományos akkukhoz képest ugyancsak növekszik kisütés és az újratöltés hatásfoka, a valóságban az AGM akkumulátor a VRLA akkuk (Valve Regulated Lead Acid - zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor) egyik variánsa. Felhasználása a nagyteljesítményű indító akkumulátoroknál, ciklikus alkalmazásoknál (szünetmentes tápellátás) és napelemes rendszereknél jelentős. A jó minőségű AGM akkumulátorok akkor fogják élettartamuk maximumát nyújtani, ha azokat újratöltik, mielőtt a töltöttségi szintjük 50 % alá esik. Ha ezeket az akkumulátorokat 100 %-osan kisütjük, akkor az élettartamuk nem lesz több, mint 300 ciklus (300 feltöltés-kisütés). Átlagosan 1000 ciklust is elbírnak ezek az akkumulátorok, ha 50 %-nál nem sütik ki őket jobban (lásd grafikon lent). Az AGM akkumulátorok töltőfeszültsége nem tér el a hagyományos savas akkumulátorokétól, ezért nem igényelnek speciális akkumulátortöltőt. Mivel ezeknek az akkuknak a belső ellenállása igen alacsony, ezért a töltésük alatt csak minimálisan melegednek. Az AGM akkumulátoroknak ugyancsak alacsony az önkisülése (havi 1-3 %), ezért jobban bírják a töltés nélküli tárolást, mint a hagyományos társaik.

Ciklus (db)Az akkumulátorok élettartama

Kisütés mértéke (%)

A ZSELÉS akkumulátor belsőleg annyiban hasonlít az AGM akkumulátorokhoz, hogy az elektrolit itt is meg van kötve. Az AGM akkuban az elektrolit továbbra is folyékony kénsav, csak fel van itatva, míg a zselés akkuban szilika-gél segítségével az elektrolitot elzselésítik. A zselés akkumulátorok töltőfeszültsége alacsonyabb, mint a hagyományos savas vagy AGM akkumulátorok esetében (az akku kapacitásának kb. 5 %-a). A zselés akkumulátor cella a legérzékenyebb valamennyi típus közül a túltöltésre, amely korai akkumulátor tönkremenetelhez vezet. További hátrány, hogy a zselés akkumulátor teljes feltöltési ideje hosszabb, mint egy hasonló kapacitású hagyományos akkumulátornak, mivel a túlzott mértékű töltés folyamán keletkező gázbuborékok a zselében csökkentik az akku kapacitását, megrövidítvén így annak élettartamát. A zselés akkumulátorok igazi felhasználási területe az, ahol az akkumulátor kisütése a 100 %-os mértéket is eléri. Nem megfelelő akkumulátor töltő használata esetén az akkumulátor korai halála szinte elkerülhetetlen.

Az akkumulátor karbantartása fontos feladat. Az akkumulátor külső műanyag burkolatát célszerű időnként szódabikarbonát és víz elegyével áttörölni (néhány evőkanálnyi fél liter vízbe). A kábel csatlakozásoknak tisztának és jól meghúzottnak kell lennie. A karbantartást igénylő akkumulátorban ellenőrizni kell az elektrolit-szintet, nyári, forró időszakban gyakrabban. Az elektrolitszint fedje el a lemezek felső részét kb. 1-1,5 cm-rel. Ha után kell tölteni, mindig használjon desztillált vizet (tömény kénsav vagy csapvíz használata tilos). Sokan nem tudják, hogy az akkumulátorból kiszabaduló gázok a kábel és a saru fémrészeire kikondenzálva korróziót okoznak. Ezért célszerű ezeket a fémrészeket szilikonzsírral vagy savmentes zsírral bevonni.

TESZTELÉS

Az akkumulátor tesztelése többféle módon is történhet. A két legismertebb módszer a elektrolit savsűrűségének a mérése, illetve az akkumulátor feszültségének a mérése. Savsűrűség mérésére szükségünk van egy hőmérséklet-kompenzált savsűrűség-mérőre; akkufeszültséget pedig egy digitális multiméterrel tudunk mérni.

Először is teljesen fel kell tölteni az akkumulátort. Utána hagyjuk az akkumulátort több órán (akár 12 órán) keresztül pihenni. Az ún. "felületi töltést" el kell távolítani a teszt megkezdése előtt. Ebből a célból kössünk az akkumulátorra egy kb. 20 A-es fogyasztót, ésüzemeltessük azt kb. 3 percig. A fényszórók bekapcsolása is megfelelő erre a célra. Miután lekapcsolta a lámpákat, megkezdheti a tesztelést.

Töltöttség Savsűrűség (kg/l) Akkufeszültség (V)
100 % 1,265 12,7
*75 % 1,225 12,4
50 % 1,190 12,2
25 % 1,155 12,0
Mélykisütött 1,120 11,9

*Az akkumulátor szulfátosodása akkor kezdődik, amikor a savsűrűség 1,225 alá esik, vagy az akkufeszültség 12,4 V alá. A szulfátosodás megkeményíti az akkumulátor lemezeket és csökkenti az akku áramfelvevő/áramleadó képességét, kapacitását, a folyamat az akkumulátor tönkremenetelével ér végét.

A kisütéses tesztelés egy újabb lehetőség az akkumulátor állapotának felmérésére. A kisütéses tesztelés alatt az akkumulátorból egy adott idő alatt nagyobb áramot veszünk fel, mintha pl. egy önindítót működtetnénk. Ilyen műterhelést (akku tesztert) már elég sok autóvillamossági szakbolt is forgalmaz. Néhány akkumulátor gyártó feltünteti az akku házán, hogy mekkora árammal lehet az akkut tesztelni. Ez általában a fele a hidegindító áram (CCA) értékének. Ez azt jelenti, hogy egy 500 A-es hidegindító áramú akkumulátort 250 A-rel lehet terhelni 15 másodpercen keresztül. Kisütéses tesztelést csak teljesen feltöltött akkumulátoron végezzünk.

A tesztelés eredménye az alábbiak szerint kell, hogy alakuljon:

  • A cellánként mért savsűrűség értékek nem térhetnek el egymástól több, mint 0,05 értékkel.
  • A digitális  multiméterrel  mért akku kapocsfeszültség értékének a fenti táblázatnak megfelelőnek kell lennie. A zárt AGM vagy zselés akkumulátorok gyakran magasabb, 12,8-12,9 V-os értéket adnak (100% töltöttség).  Ha 10,5 V körüli értéket mér, akkor az cellazárlatra utal. Ha a tesztelendő akkumulátor teljesen zárt karbantartásmentes típus, akkor a savsűrűségmérés kiesik a lehetőségek közül, marad az üresjárati kapocsfeszültség-mérés vagy a kisütéses tesztelés.

ÚJ AKKUMULÁTOR KIVÁLASZTÁSA, VÁSÁRLÁSA

Célszerű a lehetőségekhez képest a legnagyobb amperóra kapacitású akkumulátort megvásárolni. Természetesen mindezt a fizikai befoglaló méretek és az akku csatlakozás kiépítésének szem előtt tartásával. Amennyiben az akkumulátort a szokásosnál erősebb környezeti hatásoknak (nagy meleg, nagy hideg) fogja kitenni, vagy a rendszeres karbantartás és pontos töltés nem megoldható, akkor célszerű elgondolkozni zselés vagy AGM ciklikus akkumulátor beszerzésén.

Fontos, hogy a feladatnak megfelelő akkumulátort válasszunk. Emlékezzen rá, hogy az indító és ciklikus akkumulátorok nem azonos felhasználásra valók. Igyekezzünk lehetőleg a legújabb gyártású akkumulátorok közül választani. Minél hosszabb ideje várakozik egy akkumulátor használaton kívül és töltés nélkül, annál valószínűbb, hogy a lemezeken már megkezdődött a szulfát-lerakódás. A legtöbb akkumulátoron fel van tüntetve a gyártás időpontja, vagy a gyártás időpontjára vonatkozó kód található. Egyik lehetséges változat, hogy az "A" betű januárt jelöli, a "4" szám pedig 2004-et és így tovább. Pl. C4 azt jelenti, hogy 2004. márciusában készült az akkumulátor. Az "i" betű nincs használatban, mivel könnyen összetéveszthető az "1" számmal.

Akku élettartam és teljesítmény
Az átlagos akkumulátor élettartam rövidebb lett, ahogy az energia-igények megnövekedtek. Két kifejezést nagyon sokszor hallani: "az akkumulátorom nem veszi fel a töltést", ill. "az akkumulátorom nem tartja a töltést". Kb. az akkumulátorok 30 %-a éri meg a 3 éves vagy az a fölötti kort. Az akkumulátorok meghibásodásának a 80 %-a az elszulfátosodásra vezethető vissza. Szulfátosodás akkor következik be, amikor a szulfát molekulák az elektrolitból (kénsav) kiválnak és az ólomlemezekre rakódnak. Hamarosan a lemezeken oly mértékű lesz a szulfát-lerakódás, hogy az akkumulátor tönkremegy, nem vesz fel töltést és nem képes teljesítményt leadni. A szulfát lerakódásnak több oka is van, az alábbiakban felsoroltunk néhányat.

  • Az akkumulátor túl sokat pihen két újratöltés között, pl. akár 24 óra nagyon meleg időben vagy több nap hideg időben már megindíthatja a fokozott szulfátosodást.
  • Az akkumulátort úgy tárolják, hogy időszakonként nincs újratöltve.
  • Az indítóakkumulátorok túlzott mértékű kisütése (mélykisütése).  Emlékezzen rá, hogy ezek az  akkumulátorok nem bírják a mélykisütést.
  • Az akkumulátor nem teljes mértékű feltöltése, pl. 90%-os újratöltés mellett megkezdődik a szulfátosodás annak a 10%-os nem reaktivált anyagnak a segítségével, amit a befejezetlen töltési ciklus hagyott fenn.
  • 38°C fölötti  hőmérséklet  megnöveli az akku  önkisülését.  A  hőmérséklet  növekedésével  növekszik az önkisülés  mértéke is.  Ha egy vadonatúj,  teljesen  feltöltött  akkumulátort  a nap 24 órájában 38°C fokos hőmérsékleten hagyunk 30 napon keresztül, nagy valószínűséggel nem lesz képes beindítani a motort.
  • Alacsony elektrolit-szint. A levegőnek kitett ólomlemezeken azonnal megindul a szulfátképződés.
  • Nem  megfelelő töltőfeszültség vagy töltési karakterisztika. A legtöbb barkácsáruházban kapható olcsó akkumulátor töltő több kárt tud csinálni, mint hasznot, lásd az akkutöltésre vonatkozó fejezetet.
  • A hideg is  megviseli az akkumulátort.  Hidegben az  akkumulátor kapacitása  alacsonyabb,  mint normál hőfokon. Egy teljesen kisütött akkumulátor akár be is tud fagyni, amikor tartósan 0°C alá süllyed a hőmérséklet.
  • Fantom fogyasztók akkor is energiát vesznek fel az akkumulátorból, amikor az indítókulcs ki van húzva.

Az akkumulátor élettartamának és kapacitásának a megőrzésére van megoldás. Kapható ún. akku aktivátor, amely pontosan a szulfátosodás folyamatát fordítja vissza, illetve előzi meg.

ÖSSZEGZÉS

Fantom fogyasztók akkor is energiát vesznek fel az akkumulátorból, amikor az indítókulcs ki van húzva. A legtöbb járműben van beépített óra, cd-lejátszó, fedélzeti computer, indításgátló, riasztórendszer, stb. Ezeknek a fogyasztóknak a legtöbbje folyamatosan üzemel, akkor is, amikor a motor nem jár. Ha gyakran van problémája idejekorán tönkrement akkumulátorokkal, akkor az egyik lehetséges ok a fantom fogyasztók túlzott mértékű fogyasztása a ritkább újratöltéssel szemben. A folyamatosan alultöltött akkumulátor élettartama drasztikusan csökken.

Az akkumulátor töltése.
Legfontosabb, hogy ne felejtse el az akkumulátorból kivett energiát mielőbb vissza is tölteni. Ha nem így tesz, akkor az elszulfátosodás beindul, amely a kapacitás és élettartam csökkenéséhez vezet. A gépjárművek generátora egyben akkumulátortöltő is, és általában jól végzi a feladatát egészen addig, amíg az akkumulátort nem sütjük ki túlságosan. A generátor a mélykisütött akkumulátort rendszerint túltölti, ami megint csak nem tesz jót az akkunak. Általában egy mélykisütött indítóakkumulátort kb. tízszer tud a generátor újratölteni. Az akkumulátorok szeretik, ha megfelelő karakterisztika szerint töltik fel őket, különösen mélykisütött állapotukból. Ezt az optimális töltési karakterisztikát 3 lépcsős töltési karakterisztikának nevezzük Amikor az akkumulátor feszültsége eléri a 14,4 V-ot, elkezdődik a második lépcső, a kímélő töltés (absorption charge). Ilyenkor a töltőfeszültség állandó 14,4 V-os értéken marad és a töltőáram folyamatosan csökken egészen addig, amíg az akkumulátor töltöttsége el nem éri a 98 % körüli értéket. Itt elkezdődik a harmadik lépcső, a csepptöltés (float charging), amely kb. 13,4 V-os töltőfeszültséggel és alacsony (többnyire 1 A körüli) töltőárammal kímélve tölti az akkumulátort. Ezzel az utolsó lépcsővel az akkumulátor töltöttsége eléri, vagy megközelíti a 100 %-os értéket. A csepptöltés ideje alatt az akkumulátor nem melegszik, és a töltöttségi szintje közel 100 %-os marad hosszú idejű pihenés alatt is.

Akku - mit csináljunk:

  • Használat, telepítés alatt tartsuk szem előtt a biztonsági előírásokat.
  • Rendszeresen ellenőrizzük az akkut, különösen meleg időben.
  • Kisütés után minél hamarabb töltsük fel az akkumulátort.
  • Válasszuk a legnagyobb kapacitású akkumulátort, amely a céljainak megfelel.
  • Gondolkodjuk hosszú távon egy akkumulátor kiválasztásánál.

Akku - mit ne csináljunk

  • Ne feledkezzen meg a biztonságról.
  • Soha ne öntsön az akkumulátor cellákba kénsavat.
  • Ne pihentesse az akkumulátort anélkül, hogy biztosítaná a folyamatos töltöttségét az üzemen kívüli időszak alatt is.
  • Ne vegye le az akkumulátor kábeleket, amikor jár az autó motorja (az akku egy nagy pufferként szűri és stabilizálja a fedélzeti feszültséget).
  • Ne halogassa az akku újratöltését.
  • Ne öntsön az akkumulátorba csapvizet, csak desztillált vizet használjon erre a célra.
  • Ne merítse le az akkumulátort jobban, mint amire feltétlenül szüksége van.
  • Ne hagyja, hogy az akkumulátor töltés közben forróvá váljon, és aktívan pezsegjen (kismértékű buborékképződés természetes jelenség).
  • Ne kössön össze eltérő kapacitású és típusú akkumulátorokat.
  • Ne az ár legyen a legfontosabb szempont akkumulátor vásárlásánál.

(A cikk megjelent a szerző Panelectron Bt. engedélyével. www.panelectron.hu)

SPECIÁLIS SZEMPONTOK LAKÓAUTÓKNÁL, LAKÓKOCSIKNÁL

Fedélzeti (lakótér) akkumulátor kiválasztása:

Célszerű ciklikus akkumulátort választanunk, hiszen ezek a szerkezetek pontosan olyan igénybevételre készültek, mint ami a szabadidős járművekben előfordul. A rendelkezésre álló hely és a saruk elhelyezkedése, valamint az autóba beépített töltő meghatározza a kiválasztható akku típusát, méretét és ezzel együtt a kapacitását. Jellemzően a lakóautókba 90-120 Ah-ás akkumulátorok kerülnek.
A savas, zselés és az AGM akkumulátorok közötti választást az ár, a töltő típusa és a különleges igények határozzák meg. A savas esetében feltétlenül zárt rendszerűt válasszunk, ha az akku a lakótérben helyezkedik el. Ezek a legolcsóbbak, de a feltöltési ciklusuk (minőségtől függően) kb. 200-600 között van.
A zselések jól bírják a teljes kisütést, de érzékenyek a pontos töltésre.
Az AGM (felitatott üvegszálas) akkumulátorok nem szeretik a teljes kisütést, (pl. jellemző eset, amikor a lakóautóval télen éjszaka a fűtés teljesen lemeríti az akkumulátort), de optimális esetben akár 1000-szer is feltölthetők. Jól bírják a töltés nélküli tárolást, nem igényelnek különleges töltőt, de ezek a legdrágábbak.

Tárolás üzemszünetben:
Ha hosszabb ideig nem használjuk a járművet, akkor célszerű az akkumulátorokat először is teljesen feltölteni. Ezt legegyszerűbben a jármű 230 V-os hálózatra történő csatlakoztatásával érhetjük el. A lakótér központi kontroll panelján ellenőrizhetjük, hogy teljesen feltöltődött-e az akku. Utána célszerű - és sajnos néha nem egyszerű feladat - az akkumulátorokat kiszerelni, és állandó 5-20 °C közötti hőmérsékleten tárolni, mert - mint korábban olvashattuk - sem a hideg, sem a túlzott meleg nem tesz jót nekik. A savas akkumulátorokat (ismét csak minőségtől függően) nem árt 6-8 hetente tölteni, az AGM típusúak nem igénylik ezt.

A cikk az EnerSysHungária Kft. (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.) munkatársainak közreműködésével készült.

Az oldal tartalmának személyessé tétele és a biztonságosabb mûködés érdekében honlapunkon cookie-kat használunk. Az OK gombra kattintva kérjük, hogy hagyja ezt jóvá! Jognyilatkozatunkban részletesen leírjuk, hogy miképpen gondoskodunk adatai védelméről. A Jognyilatkozatot az EGYÉB menüpont alatt találja.