FIAT DUCATO X250 BEMUTATÁSA
2006 közepén soha nem látott mennyiségű új kisteherautót mutattak be a gyárak, köztük sok olyat, amely a lakóautó gyártó cégek számára alapjárműként szolgál. A Fiat Ducato, a Peuget Boxer, a Citroen Jumper, a Ford Transit, a Mercedes Sprinter és Volkswagen Transporter új változatai szinte egyszerre jelentek meg a piacon.
Az említett típusok közül a Fiat Ducato X250 bemutatására vállalkozunk, mert egyrészt ez a legnagyobb mennyiségben felhasznált és legnépszerűbb lakóautó alapjármű, másrészt olyan technikai újdonságokat hordoz, amelyek az elkövetkező években is meghatározzák a fejlesztési irányokat.
A Fiat a kezdetektől fogva stabil vezető szerepet játszik a lakóautó piacon. Az utakon futó szabaidős járművek közül minden háromból kettő Fiat alvázra épült Európában. A 2005. évi eladásokat és a piac megoszlását mutatják a táblázatok.
A fenti számok érthetővé teszik azt, hogy miért volt a Fiat számára elengedhetetlenül fontos, hogy nemcsak egyszerűen felfrissítse a Ducato-t, de kifejezetten úgy történjen a tervezés, hogy az elkészült autó minél jobban megfeleljen a lakóautó gyártók és felhasználók elvárásainak. A végtermék önmagáért beszél: az X250 jelzésű Ducato arra született, hogy lakóautó legyen.
Tervezés, tesztek
A szabadidős járművek piacán használt alapjárművek eddig a furgonok többé-kevésbé módosított alvázai közül kerültek ki. A Fiat 2003-ban úgy döntött, hogy az új Ducato (X250) tervezése során külön figyelmet fordít a lakóautók műszaki elvárásainak is. Ezért létrehoztak egy több, mint 40 főböl álló csoportot, amelynek a feladata az új lakóautó alvázak:
- marketingje és értékesítése,
- tervezése és tesztelése,
- gyártása és logisztikája,
- és a vevőszolgálat.
A tervezés során szoros együttműködés alakult ki a lakóautó felépítményeket gyártó cégekkel, melynek eredményeképpen a Ducato alváz 200 olyan változatát dolgozták ki, amelyek lakóautók alapját képezhetik. A műszaki fejlesztés mértékére jellemző, hogy az új Ducato-ba a régebbi típus elemeinek mindössze 3 %-a került át. A célok között szerepelt az önálló gyártósor és a speciális Fiat Camper Assistance szolgáltatás létrehozása is. A fejlesztésre fordított összeg meghaladja az 1.100 millió Eurót.
A két éven keresztül folytatott tesztek során Európa különböző éghajlati- és útviszonyai között 340.000 km-t futottak a lakóautóknak szánt alvázak. Ezek során kipróbálták az összes szóba jöhető technikai megoldást: alkóvos, félintegrált és integrált típusokat, az AL-KO alvázat is. Az új jármű első sikere már megszületett: Európa 20 legnagyobb lakóautó gyártó cégének 2007-es kínálata a Fiat Ducato X250-re épül!
Alváz változatok
A lakóautó felépítmény fogadásának legfontosabb eleme a megfelelőképpen kialakított alváz. Sikerült a korábbi verziónál alacsonyabb, könnyebb és nagyobb szilárdságú konstrukciókat kialakítani, amelynek köszönhetően a felépítmények padlószintje alacsonyabbra kerülhet, illetve növekedhet a belmagasság. Négy tengelytáv variáció, két alvázmagasság, AL-KO alváz előkészítés, megnövelt hátsó nyomtáv, nagyobb hátsó túlnyúlási lehetőségek, nagyobb tengelyterhelés jellemzi ezeket az alvázakat. A vezetőfülke teteje úgy van előkészítve, hogy ahhoz könnyen illeszthető legyen a felépítmény. A felépítmény elektromos és klíma csatlakozási pontjai is egyszerűen elérhetők.
Motor változatok
Az új Ducato új motorokat is kapott. A már bevált Multijet rendszerű 16 szelepes erőforrások mindegyike kiemelke-dően nagy nyomaték leadására képes már kis fordulatszám mellett is. Olyan alacsony a károsanyag kibocsátásuk, hogy külön részecske szűrő nélkül is megfelelnek az Euro 4 környezetvédelmi előírásoknak. A lakóautókhoz ajánlott legkisebb motor 2,2 literes, teljesítménye 100 LE. Jól és gazdaságosan kiszolgálja a kisebb felépítményű járműve-ket. Várhatóan a legnépszerűbb lesz a 2,3-as 130 LE teljesítménnyel, míg a csúcsmodell 3,0 literes 157 LE-t ad le. Az olaj és szűrőcsere periódusa a legkisebbnek 40000, a nagyobbaknak 45000 km-enként esedékes. A vadonatúj - a speciális lakóautós igényekhez igazított áttételekkel kialakított - 6 sebességes váltót a 2,3-as és a 3,0-es motorok kapják meg. Az új sorozat üzemanyagfogyasztása a korábbiakhoz képest jelentősen csökkent.
Vezetési kényelem
A vezetőfülke kialakításakor az volt az elsődleges cél, hogy az általában személyautók vezetéséhez szokott lakóautósok számára minél otthonosabbak legyenek a körülmények. Ennek megfelelően változott az ülés- és kormánypozíció, a kilátási szögek a járműből. Az eddig is kiemelkedően jó visszapillantó tükröket továbbfejlesztették és összeépítették az irányjelzőkkel. Jelentősen csökkentették a zajok és vibrációk forrásait. A hosszú utakon szükséges következő rakodóterek kerültek kialakításra: üvegtartó, nagy, zárható, akár laptop tárolására is alkalmas rekesz, a klímatizált autóknál hűtött üvegtartó, nagy térképzsebek az ajtókon. Az áttervezett műszerfal is személyautósan hat, a CD-s rádióval, Bluetooth vezérelt telefonnnal, USB porttal. Külön figyelmet érdemelnek az igény szerint forgatható ülések, amelyek segítségével a vezetőfülke is integrálható a lakótérbe. Rendelhető manuális és automata klímával is, de az egyik legnagyobb újdonság az, hogy a motorról menet közben működtethető lakótér légkondícionáló számára is ki van alakítva a csatlakoztatási lehetőség.
Úttartás, biztonság
A hagyományosan kiváló úttartás továbbfejlesztése érdekében a következő megoldások születtek:
- az alváz merevsége jelentősen megnövekedett,
- jelentősen nagyobb hátsó nyomtáv,
- elöl független McPherson rendszerű kerékfelfüggesztés, hátul merev híd, laprugókkal és elöl-hátul lakóautókhoz optimalizált keresztstabilzátorokkal,
- elöl hátul tárcsfékek, fék- és hajtásvezérlő elektronikák,
- 215/71 R15 méretű gumik a Ducato, és 225/75 R16 mére-tűek a Ducato Maxi típusoknál. Belső nélküli, a hosszú parkolásokat is jól tűrő gumik használata.
A biztonsági eszközök területén is jelentősen "személyautós" az új Ducato:
AKTÍV biztonsági felszerelések:
- ABS (blokkolásgátló), szériafelszerelés,
- EBD (elektronikus fékhatásmegosztó), szériafelszerelés,
- ASR (kipörgésgátló), rendelhető,
- Hill Holder (hegymenetben történő elinduláskor meg-akadályozza a visszagurulást), rendelhető,
- HBA (vészfék asszisztens), rendelhető,
- LAC (terhelés függően szabályozza az fenti elektronikák működését), rendelhető.
PASSZÍV biztonsági felszerelések:
- vezetőoldali légzsák, szériafelszerelés,
- utasoldali légzsák, rendelhető,
- oldallégzsákok, rendelhető,
- 3 pontos biztonsági övek, a bekapcsolás elmulasztására figyelmeztető fény- és hangjelzéssel, szériafelszerelés,
- a vezetőfülke oszlopai megerősítve, szériafelszerelés,
- energiaelnyelő zóna, szériafelszerelés.
További biztonságtechikai megoldások:
- ütközéskor összecsúszó kormányoszlop,
- a lábsérülésektöl védő műanyag pedálok,
- az ülések olyan kialakításúak, hogy ütközés esetén meg-gátolják az utas kicsúszását a biztonsági öv alól,
- állíható magasságú fejtámlák,
- ütközéskor lezáródó üzemanyag és elektromos rendszer,
- a nyitvahagyott ajtóra figyelmeztető fény- és hangjelzés.
Assistance szolgáltatás
Az új Ducatoval együtt érkező legnagyobb újdonság a Fiat Camper Assistance szolgáltatás, amely a személyautóknál megismert assistance szolgálat lakóautókra szabott speciális változata. Az Európából ingyenesen hívható számon 7 nyelven, 24 órában fogadják a kéréseket az olaszországi központban. A segítséget a helyi partnerek nyújtják, köztük 1100 olyan szervíz, amely kifejezetten felkészült a lakóautók fogadására, mert
- elég nagy az ajtó, hogy beférjen egy lakóautó,
- nagyteherbírású az autóemelő,
- rendelkeznek tartalék alkatrészekkel,
- lakóautó javításra kiképzett szerelők is dolgoznak.
A központ a javítás teljes ideje alatt tartja a kapcsolatot a tulajdonossal, és ha kell, akkor közvetít a szervíz felé. Az alsó táblázatban láthatók mindazok a szolgáltatások, amelyeket az Assistance nyújt.