FacebookYoutubeFeed

A NAPPALI MENETJELZŐ FÉNYRŐL

 

Európa mind több országában nappali látási viszonyok mellett is előírás mozgó járműveken tompított fényszóró, vagy nappali menetjelző fény (angolul Daytime running light, németül Tagfahrlicht) használata. (Az egyes országok szabályozását lásd a KRESZ Európában című írásban, illetve a cikk végén a térképen.) A felmérések szerint ez a súlyos közlekedési balesetek 58 %-ának elkerülésére alkalmas. (A felmérést a SWOV Intézet végezte az EU megbízásából.) A megoldás annyira hatékony, hogy az ECE jóváhagyási körébe tartozó új személygépkocsikat 2011. februárja, a haszongépjárműveket 2012. augusztusa óta fel kell szerelni nappali menetjelző fénnyel. Ennek használata nem érinti azt a kötelezettséget, hogy nem megfelelő látási viszonyok között (alagutakban, esőben, ködben, stb. és természetesen sötétedés után) a járműveket ki kell világítani.

Ez a megoldás annyiban tér el a tompított fényszórótól, hogy csak előre világít (nem működnek a hátsó és oldalsó helyzetjelzők), fényereje kisebb, mint a tompított fényszóróé, viszont nem lefelé irányul, hanem vízszintes a nyaláb. Ezért jobban és távolabbról érzékelhető.

Járművek első lámpáinak fénynyalábja

Az előírások szerint a nappali menetjelző fényt nem szabad egyidejűleg használni a tompított fényszóróval és a helyzetjelzőkkel. Bekapcsolása a gyújtás ráadásával történik, viszont a lámpák bekapcsolásakor ki kell kapcsolni. Elhelyezésére vonatkozó előírásokat a mellékelt ábra mutatja. Szokásos a nappali menetjelző fényt egyben első helyzetjelzőnek is használni. Ilyenkor egyrészt a helyzetjelzők bekapcsolásakor csökkenteni kell a fényerőt és, - mivel a járművön elöl alul oldalanként csak egy helyzetjelző lehet, - az eredeti helyzetjelző égőket el kell távolítani (ez gondot okozhat olyan járműveknél, melyekbe az izzók kiégését figyelő automatika van), másrészt az elhelyezés szabályai is eltérnek. Ilyenkor a lámpatest legalsó pontja legalább 350 milliméterre kell legyen a talajtól és legszélső pontja legfeljebb 400 milliméterre lehet a kocsi legszélső pontjától.

Nappali menetjelző fények elhelyezése

Nappali menetjelző fény lehet izzós kivitelű is, de mint egy tipikus XXI. századi fejlesztés, az esetek döntő többségében LED-es lámpatestek kerülnek alkalmazásra. Itt is nagyon fontos, hogy csak a célra fejlesztett és típusengedéllyel rendelkező eszközök kerüljenek beépítésre.

A biztonsági szempontok mellett előnye a nappali menetjelző fénynek, hogy a gyújtás ráadásával egyidejűleg bekapcsolódik és nem lehet elfelejteni, és ezzel szabálysértési büntetést kockáztatni. Ugyanakkor égve sem lehet felejteni, és ezzel biztosított, hogy leálláskor akkumulátorunkat nem sütjük ki véletlenül.

A gyártók prospektusaikban szívesen hivatkoznak arra is, hogy a nappali menetjelző fény impozáns külsőt kölcsönöz a kocsinak.

LED-es menetjelző fény  Ez is egy variáció

Lakóautósok számára a nappali menetjelző fény alkalmazásának van egy külön előnye. Egy lakóautón oldalanként akár 6-8 helyzetjelző lámpatest van, mindegyikében egy 4-5 W-os izzóval. Ehhez jön a két tompított fényszóró és a rendszám világítás. Ez együtt mintegy 200 W (több mint 15 Amper) terhelést jelent a generátornak. A nappali menetjelző fény izzós kivitelben is csak kb. 50 W-ot fogyaszt, a félvezetős változat ennek akár csak ötödét. A különbség bőven fedezi egy szokásos hűtőszekrény áramfelvételét 12 Voltról. Az energia megtakarításon kívül - ami csak tized százalékokat jelent az üzemanyag fogyasztásban - meghatározó, hogy a generátor terhelése kisebb. A felszabaduló teljesítmény az akkumulátorok, és elsősorban a fedélzeti akkumulátor töltésére fordítódhat. Ez akkor lehet fontos, ha sokat táborozunk olyan helyen, ahol nem biztosított a töltés hálózatról és többnyire menet közben kell töltsük az akkumulátort.

A nappali menetjelző fény utólagos beszerelése nem olcsó dolog. Egy professzionális készlet bolti ára, - LED-es változat esetén, - ezen írás elkészültekor (2013. januárjában) 30 ezer forint körül kezdődik. Számos változata van attól függően, hogy univerzális 12-24 Voltos-e, vagy csak 12 Voltos, hogy aktív, vagy passzív az áram vezérlés, illetve a külső hőmérséklet kompenzálása, hogy milyen a mechanikai kivitel. Külön változatok azok a lámpatestek, melyek egyben helyzetjelzőként is alkalmazhatóak. Ezeknél egy, a jármű eredeti helyzetjelzőjére kötendő kapcsoló vezeték feszültség alá helyezése automatikusan biztosítja a fényerő kívánt mértékű csökkentését. (Csak nappali menetjelző fényként alkalmazva egy külön, a helyzetjelzők áramkörére kötött relével kell megszakítani az áramkört.) Az ár jelentősen függ a gyártótól is. Az izzós változat jelentősen olcsóbb, de túl a magasabb fogyasztáson, sokkal rövidebb az élettartama.

Nem könnyű utólagos beszerelés esetén a szabványos méreteken belül megfelelő elhelyezést találni. Ha nincs a kocsinak első ködlámpája, akkor általában ennek a helyére lehet beszerelni egyedileg készített rögzítő elemekkel. Elektromos bekötése nem bonyolult feladat.

A lámpák kötelező használata Európában

KERESÉS

Bike Cafe Kerékpárüzlet és Szerviz
Az oldal tartalmának személyessé tétele és a biztonságosabb mûködés érdekében honlapunkon cookie-kat használunk. Az OK gombra kattintva kérjük, hogy hagyja ezt jóvá! Jognyilatkozatunkban részletesen leírjuk, hogy miképpen gondoskodunk adatai védelméről. A Jognyilatkozatot az EGYÉB menüpont alatt találja.
További információ OK