FacebookYoutubeFeed

ALVÁS A LAKÓAUTÓBAN

Mire kell figyelni, ha nyugodtan szeretnénk aludni egy lakóautóban?

Van, aki teljesen haszontalannak tartja, van, aki imádja, van, akinek 3-4 óra elég, de akad, akinek 12 is kevés. Akárhogy is vélekedünk róla, mindenkinek szüksége van rá, mert tartós hiánya akár halálos is lehet. Életünkben a legtöbb időt az alvásra fordítjuk. Egy 80 éves ember kb. 25 évet töltött alvással. Csoda-e, hogy könyvtárnyi irodalma van, és kutatók ezrei foglakoznak ezen élettani jelenséggel?
Az embereket leginkább a szokásaik irányítják. A legnehezebben megváltoztatható szokások közé tartoznak az alvási szokások. Egy lakóautó legfontosabb feladata, hogy a benne utazók számára biztosítsa a pihenés lehetőségét. De hogyan teremthetők meg a megszokott nyugodt alvás feltételei egy lakóautóban, bárhol is legyen az a világban? Erre adunk néhány hasznos tippet.

Miért van egyáltalán alvásra szükségünk?
Tudja Ön, hogy mi az oka annak, hogy az alvás csak ideig-óráig odázható el? Előbb-utóbb mindenkit legyőz a fáradtság, és kénytelen nyugovóra térni. Ezért a mindennapi jelenségért egy adenozin nevű vegyület a felelős, amely ébrenlétünk alatt folyamatosan felhalmozódik a vérünkben, és csak alvás közben bomlik le. Ez az az anyag, aminek a segítségével a szervezet számon tartja az „elbliccelt” alvási időt, és jelzi, ha pihenésre van szüksége. A biológiai óránk úgy van beállítva, hogy éjfél és reggel 7 óra között érezzük magunkat a legálmosabbnak, ekkor tudunk a legnehezebben ébren maradni. Ez a jelenség enyhébb formában, de délután 1 és 4 között is jelentkezik. A biológiai óránk működését a fény és a sötétség periodikus váltakozása befolyásolja. Ezért van az, hogy időzónák átlépésekor akár egy hétig is eltarthat, amíg a biológiai óránk átáll.

A nyugodt alvást a környezeten kívül az is befolyásolja, hogy mi magunkat hogyan készítjük fel rá. Hogyan tudunk megfelelő körülményeket teremteni egy lakóautóban?

Hogyan védekezzünk a zaj ellen?
A külső körülmények egy része ellen nem lehet védekezni, legfeljebb elkerülhetjük ezeket. Ilyen a zaj. Lakóautós éjszakázáshoz igyekezzünk csendes, nyugodt helyet választani. Éjszaka még a kisebb zajokat is  zavaróbbnak érezzük. Ha úton vagyunk, és parkolóban éjszakázunk, próbáljunk meg távolabb húzódni az autópálya zajától. Arra azonban nagyon vigyázni kell, hogy kerüljük a sötét helyeket, és semmiképpen ne álljunk a parkoló kamionok közé, ideális célpontot biztosítva a tolvajoknak.

A szél könnyen megtréfálhat bennünket.
A széllökések hatását többnyire már csak akkor érezzük, amikor nyugovóra tértünk. Különösen az alkóvban lehet kellemesen ringató, de az állandó mozgás okozhat akár tengeri betegséget is. Jobb a békesség. Keressünk inkább szélvédett helyet.

Mi van, ha lejt a pálya?
Okozhat kellemetlen érzést az is, ha nem vízszintes terepen állunk meg a lakóautónkkal. Már néhány fokos eltérésnél is azt érezhetjük, hogy lóg a fejünk, vagy éppen le akarunk gurulni az ágyról. Ezt elkerülendő célszerű az autóban néhány éket tartani, amire ráállva a jármű vízszintbe állítható. (Akinek még nincs Levanteres vízszintező kulcstartója, azt szívesen megajándékozzuk a Tavaszi Lakóautó Börzén.)

Az alvás természetes közege a sötétség.
A fényt kizárni általában elég könnyű egy lakóautóból. Ma már minden ablakon van sötétítő roló, amin nem hatol át a fény. Azért nem árt hagyni valami kis beszűrődő fényt, megkönnyítve az éjszakai tájékozódást a lakótérben és a reggeli ébredést.

Hogyan szabályozhatjuk a hőmérsékletet?
A megfelelő hőmérséklet biztosítása már egy kicsit bonyolultabb dolog. Szakemberek szerint a 18 °C körüli érték az ideális. Ha a külső hőmérséklet ennél alacsonyabb, szabályozott fűtéssel ezt a szintet tartani nem probléma. De mi van akkor, ha a külső hőmérséklet magasabb? Kézenfekvő a megoldás, jöhet a légkondicionáló. Igen ám, csakhogy ahhoz többnyire 230 V kell. Ráadásul zajjal jár, ami nappal elmegy, de az éjszakai csendben igencsak zavaró lehet. Aki ezzel meg tud barátkozni, annak nem lesz melege, de aki nem, annak ajánlunk más megoldást. A legfontosabb, hogy ne engedjük felmelegedni a lakóautónkat. Védjük a napsugárzástól, álljunk fa alá, árnyékba. Még nyáron is kevés olyan éjszaka van, amikor a hőmérséklet nem megy 20 °C alá. Éjszaka egy alig hallható tetőventilátorral átszellőztetve az autót, ha nem is 18 °C, de kellemes alvási hőmérséklet biztosítható.

Talán azzal kellett volna kezdenünk, ami most következik. Hiába teremtjük meg az optimális körülményeket, ha korábban rosszul választottuk ki magát a lakóautót, lőttek a nyugodt éjszakának.

Nyugodtan pihenni csak megfelelő méretű és kialakítású fekhelyeken lehet. Képzelje el, milyen emlékei maradnak annak a nyaralásról, akinek két hétig egy szűk priccsen kell tölteni az éjszakákat. Egy lakóautóban az ágyak hossza 180 és 220 cm között változhat. Néhány cm hiánya is elég ahhoz, hogy kényelmetlen legyen rajta az alvás. Minden lakóautónak van maximális és optimális férőhely száma. Hogy mi a különbség? Optimálisan annyian férnek el, ahány fix fekhely van egy autóban. Ez általában 2-4 ágyat jelent, amelyek mindig, a belső berendezés átalakítása nélkül is rendelkezésre állnak. Az étkező alakítható át úgy, hogy további egy vagy két fekhelyet nyerhetünk, és így jön össze a maximális férőhely szám. Ez a megoldás minden este pakolással jár, és a darabokból összerakott fekhely sem lesz a legkényelmesebb. Ha teheti, válasszon olyan berendezésű lakóautót, amelyben mindenkinek külön fekhely jut!

Mi a jó matrac szerepe?
A matrac nagymértékben járul hozzá a pihentető és kellemes éjszakai alváshoz, és az azt követő friss ébredéshez. Sajnos a legtöbb lakóautó esetében nincs mód a matrac kiválasztására. Az olcsóbb és közepes árfekvésű lakóautókba nagy sűrűségű szivacs betéteket raknak, amelyek sík lapon vagy fa donga rugózaton fekszenek. A drágább típusok „elbírják” a komolyabb ágybetéteket is, de aki egyéni igényekkel lép fel, annak magának kell kicserélnie a matracait. Hogy mégis milyen legyen az ideális, testreszabott matrac, arról most itt terjedelmi okok miatt nem írunk – ez egy külön szakma.
Csupán néhány alapvető szempont: A jó matrac mindenütt egyenletesen támasztja alá a testet. Alvás közben a teljes gerincünket és az összes izmunkat meg kell támasztania, hogy azok pihenni tudjanak, ezért elég keménynek kell lennie, hogy kellő alátámasztást biztosítson, ugyanakkor elég puhának, hogy tudjon alkalmazkodni a test alakjához is. Ne nyomja az izmokat, és ne akadályozza a vérkeringést. Ennek leginkább a félkemény matracok felelnek meg. A matrac kiválasztását nagyban befolyásoló tényező a testsúly és a testalkat, ezért az ideális matrac mindenki számára mást jelent.

Milyen legyen az ideális párna?
Ez aztán igazán ingoványos terület. Annyiféle méretű, alakú, anyagú, töltetű, funkciójú párna létezik, hogy lehetetlen megmondani, melyik a legjobb. Hogy milyen párnát használjunk, azt alapvetően az alvási testhelyzetünk határozza meg. A szakértők szerint hanyatt és hason fekvéshez anatómiai szempontból az lenne a legjobb, ha egyáltalán nem használnánk párnát. Szerencsére vannak kényelmi szempontok is.

Mivel takarózzunk?
A lakóautózás és a sátorozás is lehet kempingezés, de ne keverjük össze a kettőt, főleg alvási szempontból ne. Míg sátrazáshoz ideális a hálózsák, ezt a lakóautóban inkább kerüljük el, mert nem kényelmes. Van helyünk, ezért megtehetjük, hogy kedvenc paplanunkat visszük magunkkal. Természetesen az évszaknak megfelelően választhatunk könnyű, vékony, jól szellőző nyári modellt, vagy vastag, gyapjú, igazán meleget adó téli paplant. Legyen minél nagyobb, hogy jól aláférjünk. Kellemetlen, amikor a nyakig felhúzott paplan alól kikandikál a lábunk. A hagyományos takarókkal, pokrócokkal sincs semmi baj, csak a paplan sokkal jobb.

Most, hogy már hívogat bennünket a vetett ágyunk, nézzük meg, mit tegyünk, és mit ne tegyünk azért, hogy nyugodt és pihentető legyen az álmunk?

Mit tegyünk?

  • Nyaraláskor, utazás közben hajlamosak vagyunk más ritmus szerint élni. A pihentető alvás érdekében ragaszkodjunk a megszokott menetrendhez. Ha minden este azonos időpontban szoktunk lefeküdni, ezen lehetőség szerint ne változtassunk.
  • Végezzünk valami megnyugtató tevékenységet lefekvés előtt. Lazítsunk, hallgassunk zenét, vagy olvassunk addig, amíg el nem álmosodunk. Egy meleg fürdő is jótékony hatással bír.
  • Gondoljuk végig a napot. Pergessük le magunkban, mint egy filmet. Rakjuk helyre érzelmileg és értelmileg is az eseményeket. Míg ezen gondolkodunk, el is fogunk álmosodni.
  • A napközben végzett testmozgás segíti az esti elalvást, de a lefekvés előtt 5-6 órával már nem tanácsos sportolni.


Mit ne tegyünk lefekvés előtt?

  • Ne fogyasszunk koffein tartalmú termékeket, mint tea, kávé, cola. Néha egy délután elfogyasztott kávé hatását akár 8 órán keresztül is lehet érezni, megnehezítve az esti elalvást.
  • Ne igyunk alkoholt. Sokan gondolják, hogy egy ital elfogyasztása elalvás előtt csak segíthet, valójában azonban éber álomban tart bennünket. Ilyenkor előfordulhat, hogy az éjszaka közepén felébredünk, amikor az alkohol hatása már elmúlt.
  • Ne együnk sokat este. Valami könnyű harapnivaló még belefér, de a nagy lakmározás utáni emésztés már megzavarhatja nyugodt álmunkat. A túl sok folyadék szintén okozhat gyakori felkelést a vizelési inger miatt.
  • Ne szedjünk olyan gyógyszert - ha lehetséges - ami késlelteti vagy megzavarja az alvást!
  • Ne szunyókáljunk délután 3 után! Az ilyen szundításokkal bepótolhatjuk ugyan az elveszett alvásmennyiséget, mindenképp megnehezítjük azonban az éjszakai elalvást.
  • Ne forgolódjunk az ágyban álmatlanul. Inkább keljünk föl és fogjunk hozzá valami megnyugtató tevékenységhez, míg ismét el nem álmosodunk. Az idegesítő érzés, hogy nem sikerül elaludni, csak még jobban megnehezíti az elalvást.


Egy lakóautóban akár hatan is aludhatnak, amit nem kis feladat úgy megoldani, hogy éjszaka ne zavarják egymást. Jó, ha betartják az alábbiakat:

Mire figyeljünk oda, hogy ne zavarjunk másokat?

  • Készüljünk fel úgy az éjszakára, hogy a víz, a gáz és az áramellátásban ne legyen fennakadás, vagyis ne kelljen éjszaka szerelni.
  • Ha Ön a vezető, az autó kulcsait, egy zseblámpát és valami ruhát tartson a közelében úgy, hogy sötétben is megtalálja. Ha valamiért ki kell mennie az autóból, akkor ezt a többiek zavarása nélkül megtehesse.
  • A közlekedési utakat mindig hagyják szabadon, hogy könnyen elérhető legyen a WC és a kijárati ajtó.
  • Legyen mindig valami derengő fény az autóban, hogy tájékozódni lehessen.
  • Hagyjunk elöl valami innivalót, mert valakinek biztosan szüksége lesz rá.
  • Ügyeljünk arra, hogy ahol létrával oldották meg az ágyra való feljutást, a létra biztonságosan rögzítve legyen, mert ennek hiányában súlyos baleset következhet be.
  • Ha valaki horkolós, az semmiképpen ne igyon alkoholt, mert csak ront a helyzeten. Próbáljon meg olyan testhelyzetet felvenni, amiben kisebb a horkolás valószínűsége, és hagyja a többieket előbb elaludni.
  • Akármilyen közeli rokonok vagy barátok vagyunk, sok ember együtt alvása egy légtérben mindenkitől toleranciát igényel. Ezt mindenképpen vegyük figyelembe az utastársaink megválasztásánál.


Gyerekekkel utazni, azon kívül, hogy nagyszerű dolog, felvet néhány speciális igényt, amire jó, ha előzetesen felkészülünk.

  • Minél kisebb egy gyerek, annál nagyobb az alvásigénye. Ha azt akarjuk, hogy egy intenzív, programokkal teli nyaralás során egy-két nap után ne dőljön ki, akkor különösen fontos, hogy akár a napi többszöri alvást biztosítsuk a számára.
  • Menet közben a biztonsági gyerekülésben való alvás nem ugyanaz, mint amikor a saját ágyában pihenheti ki magát a gyerek.
  • A felnőttekhez képest a gyerekek számára még fontosabb az állandóság. Legyen saját állandó helyük, „kuckójuk”, ahová bevackolhatják magukat, és imádni fogják a lakóautózást.
  • A gyerekek gyakran felébredhetnek éjszaka, ezért célszerű úgy elhelyezni őket az autóban, hogy könnyen oda lehessen férni hozzájuk.
  • A magasabban fekvő ágyakhoz általában tartozik leesés gátló háló. Ezt mindenképpen használni kell. Még felnőttek esetében is növeli a biztonságérzetet.
  • Készüljünk fel előre, a „szomjas vagyok”, „pisilni kell” kívánságok teljesítésére.
  • Csecsemővel utazva, gondoljuk végig, hogy hogyan lehet őt éjszaka megetetni, tisztába tenni úgy, hogy ne ébresszünk fel mindenkit.



FONTOS!
A hatályos jogszabályok szerint  lakóautóban utazni csak biztonsági övvel bekötött állapotban lehet, az e célra kialakított üléseken. Ebből az következik, hogy lakóautóban menet közben a fekvőhelyeket nem szabad használni.

Reméljük, hasznos tanácsokat tudtunk megosztani Önnel. Kellemes lakóautós csavargást és jó éjszakát kívánunk.

KERESÉS

Bike Cafe Kerékpárüzlet és Szerviz
Az oldal tartalmának személyessé tétele és a biztonságosabb mûködés érdekében honlapunkon cookie-kat használunk. Az OK gombra kattintva kérjük, hogy hagyja ezt jóvá! Jognyilatkozatunkban részletesen leírjuk, hogy miképpen gondoskodunk adatai védelméről. A Jognyilatkozatot az EGYÉB menüpont alatt találja.
További információ OK