FacebookYoutubeFeed

FIAT DUCATO X250 BEMUTATÁSA

2006 közepén soha nem látott mennyiségű új kisteherautót mutattak be a gyárak, köztük sok olyat, amely a lakóautó gyártó cégek számára alapjárműként szolgál. A Fiat Ducato, a Peuget Boxer, a Citroen Jumper, a Ford Transit, a Mercedes Sprinter és Volkswagen Transporter új változatai szinte egyszerre jelentek meg a piacon.

Az említett típusok közül a Fiat Ducato X250 bemutatására vállalkozunk, mert egyrészt ez a legnagyobb mennyiségben felhasznált és legnépszerűbb lakóautó alapjármű, másrészt olyan technikai újdonságokat hordoz, amelyek az elkövetkező években is meghatározzák a fejlesztési irányokat.

Régi Ducato-k

A Fiat a kezdetektől fogva stabil vezető szerepet játszik a lakóautó piacon. Az utakon futó szabaidős járművek közül minden háromból kettő Fiat alvázra épült Európában. A 2005. évi eladásokat és a piac megoszlását mutatják a táblázatok.

Európai piaci részesedés  Ducato eladások 2005.

A fenti számok érthetővé teszik azt, hogy miért volt a Fiat számára elengedhetetlenül fontos, hogy nemcsak egyszerűen felfrissítse a Ducato-t, de kifejezetten úgy történjen a tervezés, hogy az elkészült autó minél jobban megfeleljen a lakóautó gyártók és felhasználók elvárásainak. A végtermék önmagáért beszél: az X250 jelzésű Ducato arra született, hogy lakóautó legyen.

Fiat Ducato X250  Fiat Ducato X250

Tervezés, tesztek

A szabadidős járművek piacán használt alapjárművek eddig a furgonok többé-kevésbé módosított alvázai közül kerültek ki. A Fiat 2003-ban úgy döntött, hogy az új Ducato (X250) tervezése során külön figyelmet fordít a lakóautók műszaki elvárásainak is. Ezért létrehoztak egy több, mint 40 főböl álló csoportot, amelynek a feladata az új lakóautó alvázak:

  • marketingje és értékesítése,
  • tervezése és tesztelése,
  • gyártása és logisztikája,
  • és a vevőszolgálat.

A tervezés során szoros együttműködés alakult ki a lakóautó felépítményeket gyártó cégekkel, melynek eredményeképpen a Ducato alváz 200 olyan változatát dolgozták ki, amelyek lakóautók alapját képezhetik. A műszaki fejlesztés mértékére jellemző, hogy az új Ducato-ba a régebbi típus elemeinek mindössze 3 %-a került át. A célok között szerepelt az önálló gyártósor és a speciális Fiat Camper Assistance szolgáltatás létrehozása is. A fejlesztésre fordított összeg meghaladja az 1.100 millió Eurót.

A tervezés  Tesztutak

A két éven keresztül folytatott tesztek során Európa különböző éghajlati- és útviszonyai között 340.000 km-t futottak a lakóautóknak szánt alvázak. Ezek során kipróbálták az összes szóba jöhető technikai megoldást: alkóvos, félintegrált és integrált típusokat, az AL-KO alvázat is. Az új jármű első sikere már megszületett: Európa 20 legnagyobb lakóautó gyártó cégének 2007-es kínálata a Fiat Ducato X250-re épül!

Lakóautók X250-es alvázon

Alváz változatok

A lakóautó felépítmény fogadásának legfontosabb eleme a megfelelőképpen kialakított alváz.  Sikerült a korábbi verziónál alacsonyabb, könnyebb és nagyobb szilárdságú konstrukciókat kialakítani, amelynek köszönhetően a felépítmények padlószintje alacsonyabbra kerülhet, illetve növekedhet a belmagasság. Négy tengelytáv variáció, két alvázmagasság, AL-KO alváz előkészítés, megnövelt hátsó nyomtáv, nagyobb hátsó túlnyúlási lehetőségek, nagyobb tengelyterhelés jellemzi ezeket az alvázakat. A vezetőfülke teteje úgy van előkészítve, hogy ahhoz könnyen illeszthető legyen a felépítmény. A felépítmény elektromos és klíma csatlakozási pontjai is egyszerűen elérhetők.

Normál alváz  Alacsony kivitelű alváz  Alváz integrált lakóautókhoz  AL-KO előkészítés

Teherbírások

Motor változatok

Az új Ducato új motorokat is kapott. A már bevált Multijet rendszerű 16 szelepes erőforrások mindegyike kiemelke-dően nagy nyomaték leadására képes már kis fordulatszám mellett is. Olyan alacsony a károsanyag kibocsátásuk, hogy külön részecske szűrő nélkül is megfelelnek az Euro 4 környezetvédelmi előírásoknak. A lakóautókhoz ajánlott legkisebb motor 2,2 literes,  teljesítménye 100 LE. Jól és gazdaságosan kiszolgálja a kisebb felépítményű járműve-ket. Várhatóan a legnépszerűbb lesz a 2,3-as 130 LE teljesítménnyel, míg a csúcsmodell 3,0 literes 157 LE-t ad le.  Az olaj és szűrőcsere periódusa a legkisebbnek 40000, a nagyobbaknak 45000 km-enként esedékes.  A vadonatúj - a speciális lakóautós igényekhez igazított áttételekkel kialakított - 6 sebességes váltót a 2,3-as és a 3,0-es motorok kapják meg. Az új sorozat üzemanyagfogyasztása a korábbiakhoz képest jelentősen csökkent.

Motorok  Fogyasztás

Gyorsulás

Vezetési kényelem

A vezetőfülke kialakításakor az volt az elsődleges cél, hogy az általában személyautók vezetéséhez szokott lakóautósok számára minél otthonosabbak legyenek a körülmények. Ennek megfelelően változott az ülés- és kormánypozíció, a kilátási szögek a járműből. Az eddig is kiemelkedően jó visszapillantó tükröket továbbfejlesztették és összeépítették az irányjelzőkkel.  Jelentősen csökkentették a zajok és vibrációk forrásait. A hosszú utakon szükséges következő rakodóterek kerültek kialakításra: üvegtartó, nagy, zárható, akár laptop tárolására is alkalmas rekesz, a klímatizált autóknál hűtött üvegtartó, nagy térképzsebek az ajtókon.  Az áttervezett  műszerfal is   személyautósan hat, a  CD-s rádióval,  Bluetooth vezérelt  telefonnnal,  USB porttal.  Külön figyelmet érdemelnek az igény szerint forgatható ülések, amelyek segítségével a vezetőfülke is integrálható a lakótérbe. Rendelhető manuális és automata klímával is, de  az egyik legnagyobb újdonság az, hogy a motorról menet közben működtethető lakótér légkondícionáló számára is ki van alakítva a csatlakoztatási lehetőség.

Visszaforgatható ülések  A vezetőkabin  A műszerfal

Üléspozíció

Úttartás, biztonság

A hagyományosan kiváló úttartás továbbfejlesztése érdekében a következő megoldások születtek:

  • az alváz merevsége jelentősen megnövekedett,
  • jelentősen nagyobb hátsó nyomtáv,
  • elöl független  McPherson  rendszerű  kerékfelfüggesztés, hátul merev híd, laprugókkal és elöl-hátul lakóautókhoz optimalizált keresztstabilzátorokkal,
  • elöl hátul tárcsfékek, fék- és hajtásvezérlő elektronikák,
  • 215/71 R15 méretű  gumik a Ducato, és 225/75 R16 mére-tűek a Ducato Maxi típusoknál. Belső nélküli, a hosszú parkolásokat is jól tűrő gumik használata.

A nyomtáv  Tárcsafék elöl-hátul

A biztonsági eszközök területén is jelentősen "személyautós" az új Ducato:
AKTÍV biztonsági felszerelések:

  • ABS (blokkolásgátló), szériafelszerelés,
  • EBD (elektronikus fékhatásmegosztó), szériafelszerelés,
  • ASR (kipörgésgátló), rendelhető,
  • Hill Holder  (hegymenetben  történő elinduláskor  meg-akadályozza a visszagurulást), rendelhető,
  • HBA (vészfék asszisztens), rendelhető,
  • LAC (terhelés függően szabályozza az fenti elektronikák működését), rendelhető.

PASSZÍV biztonsági felszerelések:

  • vezetőoldali légzsák, szériafelszerelés,
  • utasoldali légzsák, rendelhető,
  • oldallégzsákok, rendelhető,
  • 3 pontos biztonsági övek, a bekapcsolás elmulasztására figyelmeztető fény- és hangjelzéssel, szériafelszerelés,
  • a vezetőfülke oszlopai megerősítve, szériafelszerelés,
  • energiaelnyelő zóna, szériafelszerelés.

További biztonságtechikai megoldások:

  • ütközéskor összecsúszó kormányoszlop,
  • a lábsérülésektöl védő műanyag pedálok,
  • az ülések olyan kialakításúak, hogy ütközés esetén meg-gátolják az utas kicsúszását a biztonsági öv alól,
  • állíható magasságú fejtámlák,
  • ütközéskor lezáródó üzemanyag és elektromos rendszer,
  • a nyitvahagyott ajtóra figyelmeztető fény- és hangjelzés.

Assistance szolgáltatás

Az új Ducatoval együtt érkező legnagyobb újdonság a Fiat Camper Assistance szolgáltatás, amely a személyautóknál megismert assistance szolgálat lakóautókra szabott speciális változata. Az Európából ingyenesen hívható számon 7 nyelven, 24 órában fogadják a kéréseket az olaszországi központban. A segítséget a helyi partnerek nyújtják, köztük 1100 olyan szervíz, amely kifejezetten felkészült a lakóautók fogadására, mert

  • elég nagy az ajtó, hogy beférjen egy lakóautó,
  • nagyteherbírású az autóemelő,
  • rendelkeznek tartalék alkatrészekkel,
  • lakóautó javításra kiképzett szerelők is dolgoznak.

A központ a javítás teljes ideje alatt tartja a kapcsolatot a tulajdonossal, és ha kell, akkor közvetít a szervíz felé. Az alsó táblázatban láthatók mindazok a szolgáltatások, amelyeket az Assistance nyújt.

A Fiat Assistance működése  A Fiat Assistance szolgáltatásai

Az oldal tartalmának személyessé tétele és a biztonságosabb mûködés érdekében honlapunkon cookie-kat használunk. Az OK gombra kattintva kérjük, hogy hagyja ezt jóvá!