Lakóautózás – azoknak, akiknek a világ megismerése életforma


Egy lakóautót nem elég csókkal ébreszteni téli álmából, mint Csipkerózsikát, de meghálálja a törődést, és hercegként élhetünk benne egész nyáron, ha néhány órát rászánunk az újraélesztésére.

Mit kell tudni a lakóautók tavaszi felkészítéséről?

Kedves Barátunk!

A rövid és enyhe tél után érkezett hirtelen tavaszban minden lakóautósban elkezd bizseregni valami. Menni kellene valahová! De előtte - elsősorban a leállított - kocsikat fel kell készíteni. A télen is használt autókkal nincs sok dolog, de a felbakolva, kiszerelt akkumulátorral, esetleg forgalomból ideiglenesen kivont járműveken van mit tenni az első indulásig.


Lássunk hát hozzá!

Egy napfényes tavaszi napon az első feladat a kocsi jó átszellőztetése. Ilyenkor lehet megvizsgálni, hogy nem ázott-e be a téli esőzések-havazások során, vagy nem költöztek-e be bogarak a hosszú pihenő alatt. Ezek a napok a legalkalmasabbak az előző szezonban elhatározott, de valami miatt elmaradt kisebb módosítások-javítások elvégzésére. Hogy tudjunk mozogni az autóban, helyére kell rakni a matracokat és ülőpárnákat, be kell csukni a szekrények és a hűtő ajtajait, melyek a szellőztetés miatt voltak szétrakva illetve kinyitva télen. Ne feledjük el a téli takarólemezeket sem levenni a hűtő külső szellőző-nyílásairól. Ilyenkor ráfér az autóra egy kiadós takarítás is. (Ehhez családi segítség igénybevétele javallott!)

Következő lépésben a bakolást lehet kivenni. Ezt nagyon óvatosan kell végezni, hiszen a kb. 3 tonna súlyú autó mozgatása veszélyes művelet. A feladatot tengelyenként hajtjuk végre úgy, hogy a két oldalon felváltva, kis lépésekben engedjük le az alvázat. Így elkerülhetjük, hogy deformálódjon. Előtte célszerű a kerekekben a nyomást ellenőrizni, és ha kell, korrigálni. Ellenőrizzük le a motorolaj, a fékolaj, a fagyálló szintjét, töltsük fel az ablakmosó tartályát, szereljük fel az ablaktörlő lapátokat. Az akkumulátorokat beszerelés előtt le kell takarítani, az elektrolit szintjét leellenőrizni, és ha kell, desztillált vízzel utántölteni. Célszerű elvégezni az utolsó téli töltést. Beszereléskor a sarukat vazelinnel vékonyan be kell kenni, elsőnek mindig a pozitív sarut szereljük fel, és csak utána a testet. (Ezzel elkerülhető, hogy a csavarkulccsal zárlatot okozzunk.) Most már beindíthatjuk a motort. Járassuk pár percig, és ellenőrizzük, hogy minden rendben működik-e. Külön fordítsunk figyelmet a gépkocsi lámpáinak és a felépítmény akkumulátor töltésének ellenőrzésére. Ez utóbbiról a vezérlőpanelen győződhetünk meg. A motor leállítása után - ha lehetőség van rá - csatlakoztassuk az elektromos hálózatra a felépítményt, és ellenőrizzük a töltések és a fogyasztók (lámpák, hűtő, stb.) működését. Ekkor az autó már mozgásképes. Az óvatosan megtett első méterek során ellenőrizzük a fékek működését.

Mielőtt elkezdenénk a vízrendszer feltöltését, ellenőrizzük le, hogy a tartály fedele a helyén van-e, és a leeresztő csapok el vannak-e zárva. Kombi kazánok esetén könnyen elfeledkezhetünk a víztelenítő mágnesszelep kézi elzárásáról (ezt csak a felépítmény akkumulátor csatlakoztatása után lehet megtenni). A friss víz tartályt nem kell tele tölteni, elegendő a próbákhoz és az első túrához szükséges mennyiséget betölteni. A vízrendszer bekapcsolása után hosszan engedjük meg valamennyi csapot, hogy a levegő kimenjen a csövekből. Közben vizsgáljuk meg a csöveket és szerelvényeket, hogy nem csöpög-e valamelyik.

A gázrendszer felélesztése előtt győződjünk meg róla, hogy valamennyi fogyasztó el van-e zárva. Ezután szerelhetjük fel a nyomáscsökkentőt és nyithatjuk meg a palack szelepét. A fogyasztókat egyenként kapcsoljuk be és próbáljuk ki. A vízmelegítő indításához az elektromos- és vízrendszernek is működnie kell. Ne csodálkozzunk, ha a fogyasztók nem elsőre indulnak, a csövekben lévő levegőnek előbb el kell távoznia. A próbák után zárjuk el a palack szelepét. Ezzel a legfontosabb rendszerek készek az indulásra.

Természetesen egy sor más feladat is van még. Ki kell próbálni, illetve le kell ellenőrizni néhány segédrendszert (ha van), a légrugókat, a riasztót, az invertert, fel kell szerelni a műholdvevőt és antennát, elemeket kell tenni hőmérőbe, órába, az elektronikus számzáras széfbe, stb. Indulás előtt fel kell szerelni a konyhát edényekkel és az induló élelmiszerkészletekkel, helyükre kerülnek az ágyneműk, ruhák és a szükséges használati tárgyak. De ez már nem szorosan a lakóautó felkészítéséhez tartozik, inkább az úti előkészületekhez.

Szezon előtt javasolt a felépítmény érintésvédelmi és gáztömörség felülvizsgálata szakszervizben. Ez ma már nálunk is a műszaki vizsgafeltétele. Külföldön általában kétévente írják elő, és a mi műszaki és környezetvédelmi vizsgánkat jelző matricához hasonlót ragasztanak a kocsikra.

Lehetnek adminisztratív feladatok is. Ha a járművet ősszel ideiglenesen kivonattuk a forgalomból, azt vissza kell helyeztetni. Határozott időre történt kivonás esetén, a megadott határnappal automatikusan visszahelyeződik. Ilyenkor csak azzal kell törődni, hogy a kötelező biztosítást újra megkössük. Ha határozatlan időre vonattuk ki a forgalomból, vagy a határozott idő lejárta előtt akarjuk visszahelyeztetni, el kell menni az Okmányirodába, és ott - érvényes műszaki vizsga birtokában - pár perc alatt 1500 Ft-értelintézik a formaságokat. Ilyenkor kérhetik a kötelező biztosítás igazolását. A súly, illetve teljesítmény adóval nem kell törődni, azt az Önkormányzat automatikusan kiveti. Szezon előtt célszerű leellenőrizni a jármű forgalmi engedélyének érvényességét, hogy közúti ellenőrzés során elkerüljük a kellemetlenségeket.

Ezek után nem maradt más hátra, mint hogy gondtalan lakóautózást kívánjunk minden hírlevél olvasónknak. Annak is, aki a 30. szezonját kezdi, és annak is, aki most fogja először kipróbálni a lakóautós életformát.


Bánfai Zsolt és Zelena Ferenc


u.i.: Hogyan tette tönkre egy kis pók egy család első tavaszi kirándulását?

Egy gyönyörű kora tavaszi hétvégén történt, hogy Béla barátunk gondolt egy nagyot, leporolta a lakóautóját (akkor még télen nem használta), berámolta a családját és elindultak a Bakonyba. Estére lehűlt a levegő, gondolta Béla, befűt, két teli palack gáz van, mi gond lehet? Gyújtott egyszer, kétszer, tízszer, csak nem sikerült. Mindent megpróbált, ami csak eszébe jutott. Eltelt egy óra, gyerekek fáztak, asszony sopánkodott, mit volt mit tenni, elindultak haza, és a kellemesnek ígérkező hétvégéből semmi nem lett. Hétfőn a szervizben megállapították, hogy egy méretes pók költözött a készülék fúvóka tartójába, és úgy behálózta azt, hogy okkal volt sikertelen minden begyújtási kísérlet. A tanulságot Béla barátunk is levonta magának.