Lakóautózás – azoknak, akiknek a világ megismerése életforma


Hány bőrönd fér el egy lakóautóban? Gyakran teszik fel ezt a kérdést a bérlőink és mindig meg-lepődnek a válaszon, miszerint egy sem! Ugyanis nincs rá szükség! Ki tartja otthon bőröndben a holmiját? Egy lakóautó tele van polcokkal, rekeszekkel, fiókokkal, önmagában is egy nagy bőrönd, csak ügyesen kell kihasználni a lehetőségeit.

Kedves Barátunk!

Nyakunkon a nyaralási szezon, ezért úgy gondoljuk, hasznos lenne egy olyan témát elővenni, amely mind az egyre gyakrabban előforduló közúti ellenőrzéseknél, mind pedig a jármű stabilitása, vezethető-sége, valamint az utasok biztonsága szempontjából nagyon fontos: rakodás a lakóautókba.

Tisztában kell lennünk azzal, hogy a lakóautók tömegét egyre több országban (Svájc, Németország, Franciaország) rendszeresen ellenőrzik, és bizony könnyű túlterhelni a járművet. Az előírások szerint az eltérés maximum 5% lehet. A legtöbb „B” kategóriás jogosítvánnyal vezethető jármű maximum 3500 kg-mal futhat, de előfordulnak ennél alacsonyabb tömegű, 3400 és 3000 kg-os autók is.

Lássuk hát pontokba szedve azt a 13+1 jó tanácsot, amelyeket betartva elkerülhetjük a túlterhelésből adódó kellemetlenségeket, illetve biztonságban tudhatjuk magunkat és értékeinket:

1, Pontosan legyünk tisztában az általunk vezetett lakóautóban szállítható személyek számával és megengedett össztömegével. Ezeket az adatokat a forgalmi engedély S.1 és F.1 pontjában találjuk.

2, A kocsi saját tömege (G. pont ) nem tartalmazza az utólag felszerelt berendezések tömegét, amiket viszont figyelembe kell venni, ha a kocsi további terhelhetőségét meg akarjuk határozni. Egy klíma-berendezés kb. 30-35 kg, egy előtető 25-30 kg, egy kerékpártartó 10-12 kg üresen, de 4 kerékpárral együtt akár 60-70 kg is lehet, két teli gázpalack 60 kg. Készítsünk terhelési tervet!

3, Egyes lakóautó típusoknál a teljes utazó létszám csak bizonyos feltételek teljesülése mellett megengedett. Ilyenek lehetnek pl. a limitált vízmennyiség a víztartályban (többnyire 10 l/fő) vagy a pótkerék kipakolása. Ezekről általában feliratok és a használati utasítás tájékoztat.

4, A hátsó garázs hatalmas tere csábít a rengeteg csomag elhelyezésére. A gyártók általában 150 kg-nál nagyobb terhelést nem javasolnak, ezért ide inkább könnyű csomagokat rakjunk, így nem terheljük túl a hátsó tengelyt. Légrugó beépítésével a terhelés tovább növelhető. (ld. Előző hírlevél a légrugókról)

5, A tetőre való pakolás különös gondosságot igényel. A gyártók többnyire 100 kg-ban maximálják a lehetséges tetőterhelést. Nagyon ügyeljünk a tetőbox és a tetőkeret megfelelő rögzítésére, és ne feled-kezzünk meg a tetőklíma kb. 30-35 kg-os tömegéről sem, ha rendelkezünk vele.

6, Figyeljünk arra, hogy a különböző külső tartószerkezetekre felszerelt dobozok, kerékpárok, motor, stb. nemcsak az autó tömegét növelik, de a méreteket is megváltoztatják. Egy félintegrált autóba beszerelt tetőklíma 20-25 cm magasságnövekedést jelent.

7, Az alkóvba lehetőleg ne pakolunk, de ha mégis szükséges, akkor inkább könnyű csomagokat és minden esetben feszítsük ki a leesést gátló biztonsági hálót!

8, A nehéz csomagokat minél alacsonyabbra és lehetőleg a két tengely közé helyezzük el, és megfelelően rögzítsük, nehogy elmozdulhassanak. A nyitott polcokat utazás közben tartsuk üresen.

9, Hosszabb utazás előtt gondoljuk végig, hogy mennyi tartós élelmiszerre és italra van szükségünk. Kerüljük a nehéz konzerveket és az ásványvizet, sört, üdítőitalokat sem célszerű hetekre előre beszerezni.

10, A hűtőszekrény megfelelő bepakolása sem egyszerű dolog. Az ajtó tároló rekeszeibe ne rakjunk nehéz üvegeket, és minden esetben a pót zárral rögzítsük, hogy ne tudjon kivágódni. Ezzel komoly családi perpatvart előzhetünk meg.

11, A víztartályt (100-120 l) csak annyira töltsük meg, amennyire feltétlen szükséges. A szennyvíztartályt és a WC tartályt, ha lehetőségünk van rá, minél gyakrabban ürítsük, még akkor is, ha nincsenek tele.

12, Az adott utazáshoz nem szükséges felesleges tárgyakat pakoljuk ki az autóból! Például, ha rövidebb útra megyünk, elég lehet egy gázpalack is, így nyerhetünk 30 kg-ot..

13, Azokba a szekrényekbe, amelyeknek az ajtajai a menetirányba nyílnak, kizárólag csak könnyű tárgyakat szabad pakolni! Nagyon figyeljünk a tányérok, poharak, bögrék elhelyezésére. Célszerű könnyű, műanyag eszközöket használni.

13+1, A külső tartókon elhelyezett kerékpárokat, sportszereket, kempingbútorokat megfelelően méretezett zárakkal óvjuk a tolvajoktól, de ha lehetőségünk van rá, inkább tároljuk az autó garázsában, mert ott sokkal biztonságosabb. Kerékpártartó használata esetén ne felejtsük otthon a piros-fehér csíkos táblát – főképpen Olaszországban ellenőrizhetik.

Kellemes - túlterhelés mentes - utazást kívánunk!


Bánfai Zsolt és Zelena Ferenc


u.i.: Történt egyszer, hogy Béla barátunk még kezdő lakóautós korában felpakolta a családját, a kismotorját, a kerékpárokat, TV-t , DVD-t, kifosztotta a METRO Áruházat, hogy szert tegyen 3 heti tartós élelmiszerre és italra, aztán nekilendült az útnak. Minden simán ment, amíg Franciaországban, egy autópálya kihajtónál le nem intette őket a rendőr. Az autó megmérettetett és igencsak nehéznek találtatott. 800 kg plusz nem csekélység, és ez már a rendőröknek is sokk volt. Ráadásul ebben az esetben a csóró magyar eljátszására sem volt esély. 4 óra kényszerpihenő az őrsön és különböző teljesíthetetlen alternatívák kivédése után, Béla barátunknak 800 Euróval könnyebben sikerült elhagynia a helyszínt.

Hogy mi ebből a tanulság? Hát az, hogy mérlegelni kell! El kell dönteni, hogy mi az, ami nélkülözhető, és mit kell otthon hagyni, hogy elkerülhető legyen a büntetés.

u.u.i.: Gyula barátunk, aki mindig mindent jobban tud, egyből köpte a megoldást. Szerinte az asszonyt kellene otthon hagyni. Igaz, csak 100 kg, de ha ott van, az felér egy büntetéssel.