Lakóautózás – azoknak, akiknek a világ megismerése életforma


Gáz van hapsikáim! Nincs gáz! Egy hétvégi sítúra alkalmával, ezzel az önmagában kissé ellentmondásos felkiáltással rontott be Béla barátunk a lakóautóba, miután előzőleg azzal a szándékkal ment ki a hóviharba, hogy a kifogyott palack helyett a másikat - amiről azt hitte, hogy tele van - rákösse a hálózatra…

Hogy ez a régi történet miről jutott az eszembe? Csak most jutott el a tudatomig, hogy akkor a Béla megelőzte a korát! Igaz, egy hideg téli éjszakán, néhány kényelmi szempont figyelmen kívül hagyásával, de megalkotta a „gázmentes” lakóautót! Most meg pár év késéssel jön az Elnagh meg a Webasto, és világgá kürtölik az „új” koncepciót. Nagy dolog… Azért vizsgáljuk meg közelebbről, hátha némiképp eltér a Béla elképzelésétől.

A "GÁZMENTES" LAKÓAUTÓ


Az Elnagh lakóautó gyár a Webasto gázolajos készülékeket gyártó céggel együttműködve egy érdekes koncepció alapján készítette el az új Elnagh Prince 520 L típusú lakóautó energia ellátó rendszerét. A fő gondolat az, hogy olyan jármű épüljön, amelyből az eddig megszokott gázrendszer hiányzik.

A három legfontosabb érv, amely a „gázmentes” lakóautó mellett szól:

- A gázpalackok kapacitása véges, egy többhetes túra során újratöltésük vagy cseréjük a különböző rendszerek miatt sokszor nehézkes. Sokan idegenkednek a gáztól, bár félelmük többnyire alaptalan.

- A lakóautó gyártók folyamatosan súlyproblémákkal küzdenek, és 2 db feltöltött palack legalább 50-60 kg. Amennyiben nincs a járműben gázpalack, akkor nemcsak a jármű önsúlya lesz kevesebb, de a palackok helye is felszabadul.

- A gázos készülékek menet közbeni használata csak biztonsági szelepek felszerelésével megengedett. Bizonyos kompokon, vasutakon (pl. Csalagút) gázzal szerelt autók szállítása tilos! A gáztömörség vizsgálatokat rendszeresen el kell végeztetni. (Magyarországon két évente.)

Nos, nézzük, hogy a koncepció kiagyalói hogyan váltották ki a hagyományos gázos készülékeket:

1, Fűtés – melegvíz: Piacra került a Webasto gázolajos működtetésű Dual Top típusú kombi kazánja. A készüléket a lakótéren kívül, a padló alatt helyezik el, ezzel is hely szabadul fel az autóban. A felhasználó csak a vezérlőegységet látja. A jármű üzemanyag tartályából használja a gázolajat, a feltankolás bárhol megoldható, a rendelkezésre álló gázolaj mennyisége egyszerűen ellenőrizhető. Az üzemanyag fogyasztás 0,17 – 0,66 liter/óra, az üzemanyag szükséglet könnyebben tervezhető.


2, Tűzhely: megjelent az első kerámia lapos, gázolaj fűtötte tűzhely, két főzőlappal. A Webasto X100 jelzésű készülék is a jármű üzemanyag tankját használja, elektronikus felügyelet mellett az olajégő fűti fel a kerámia lapokat akár 450 °C-ra. Fontos előnye, hogy nincs nyílt láng a nagyon tűzveszélyes lakóautóban.

3, Hűtőszekrény: nincs szükség a gázos üzemre, ezért a sokkal jobb hatásfokú kompresszoros hűtőgép kerülhet beépítésre. Jelen esetben a Waeco HDC-190-es, amely 12 V-ról és egy inverter segítségével 230 V-ról is üzemeltethető. 185 literes kapacitása (amelyből 45 l mélyhűtő) mellett fontos tényező az alacsony energiaigény és a könnyű súly.

Végül az egyik legérdekesebb újdonságot vegyük szemügyre: az üzemanyagcellás áramellátást. Sokan a jövő energiaproblémáinak megoldását látják ebben az eszközben, amelynek a mindennapi életbe történő bevezetése, íme megkezdődött. Röviden összefoglalva a működési elv a következő: Az üzemanyagcella energiatároló eszköz (egyfajta akkumulátor), amely HIDROGÉNBŐL ÉS A LEVEGŐ OXIGÉNJÉBŐL ELEKTROMOS ÁRAMOT ÁLLÍT ELŐ, MIKÖZBEN

MELLÉKTERMÉKKÉNT MINDÖSSZE TISZTA VÍZ KELETKEZIK. A folyamat nem más, mint az árammal való vízbontás fordítottja. A hidrogén helyett az üzemanyag lehet alkohol is, ekkor az áram mellett víz és szén-dioxid keletkezik. A cella mindaddig működik, amíg üzemanyaggal ellátják. A Elnagh Prince 520 L tartozéka az EFOY 1600 típusú üzemanyag-cellás áramfejlesztő készülék, amely metanolt (más néven: metilalkoholt vagy faszeszt) használ fel az áramtermeléshez. Ez a készülék 12 V-os és 5,4 A erősségű áram esetén 1 kW előállításához 1,1 liter metanolt fogyaszt. A szinte hangtalan üzemanyagcellákat egy elektronika vezérli és azonnal tölteni kezdi a fedélzeti akkumulátort, ha annak a feszültsége 12,5 V alá esik.


Összességében egy meglepően tágas és jelentősen csökkentett önsúlyú lakóautó született, amelynek az külső energiafüggősége az eddigiekhez mérten jóval kisebb. Az elkövetkezendő néhány hónapban majd választ kapunk arra, hogy csak egy érdekes kísérlettel van-e dolgunk, vagy a piac igényli a fenti úttörő megoldásokat.

Amíg ez kiderül, addig is használjuk minél többet a „régi” bevált technikát. A nyár hátralévő részében kívánunk minden kedves hírlevél olvasónknak jó csavargást és jó nyaralást!

Bánfai Zsolt és Zelena Ferenc

ui.: …azon az éjszakán Béla átélhette a meg nem értett feltalálók tragikus sorsát. Átkokban, szidalmakban bőven volt része. A jól induló kártyaparti hamar véget ért, és mindenki próbálta a hálózsákjában biztosítani a mikroklímát. Béla alternatív energiaforrás után nézett, és magához ragadta a pálinkás üveget, amitől a társaság többi tagja rövid közelharc árán megfosztotta. Nehezen telt az éjszaka, és mindannyian arra gondoltunk, hogy a „gázmentes” lakóautó gondolatát egy életre elfelejthetjük. Egészen mostanáig…