tr>
Érdekes és hasznos információk, gyakorlati tanácsok azoknak, akiknek a világ megismerése nem csupán cél, hanem életforma.

Önnek hogyan telt a nyara? Mert nekünk bizony elég zsúfolt volt, így kissé el is maradtunk a szokásos hírlevelünkkel. Meg aztán 40 fokban még egy SMS-t megfogalmazni sem könnyű. Király
De most rengeteg a hír, újdonság: ígérjük, hogy ezután is igyekszünk hasznos információkkal ellátni a lakóautózást szerető kedves olvasóinkat.

Kedves Olvasónk!

Augusztus végén ismét megnyílt Európa legnagyobb kempingje: az idén 50 éves düsseldorfi Caravan Salon parkolójában a lakóautók százaival sorakoztak fel a látogatók. Ottjártunkkor mindig elhangzik, hogy amilyen lakóautót itt nem látunk, azt nem is gyártják.

Caravan Salon 1962. Caravan Salon 2011.

A gazdasági válságnak látszólag nyoma sincs, legalábbis a német piacon nem: minden eddigi csúcsot megdöntött a látogatók száma. 179 ezren látták a kiállítást, és a felmérések szerint 62 %-uk kifejezetten vásárlási szándékkal érkezett!

Caravan Park Hibrid lakóautó

Különösen nagy hangsúlyt kapott a környezetvédelem. A 2012-től munkába álló euro5 környezetvédelmi osztályba sorolt dízel motorokról itt, a jobb oldali szürke sávban még bővebben is írunk. Említést érdemel a többek által is kiállított hibrid hajtású lakóautó. A személyautókhoz hasonlóan itt is akkumulátorok és elektromos motorok teszik a járművet környezetkímélővé - másik kérdés persze, hogy az egyébként is állandó súlyproblémákkal küzdő lakóautóknál ez a megoldás mennyire lesz életképes.

Mini lakóautó Maxi lakóautó

A hatalmas forgatagban több napot kell eltölteni ahhoz, hogy az ember el is tudja raktározni a látottakat. Mi is csak mozaikokat tudunk itt bemutatni: a legkisebb és egy nagyon nagy lakóautót, az 50-es évekből egy kempingautót és egyet olyat, amellyel akár világ körüli útra is indulhatunk.

Lloyd lakóautó 1955-ből Terepjáró lakóautó


Üdvözlettel:
Zelena Ferenc és Dezső András

2011/10.


A járművek belsőégésű motorjai által kibocsátott káros anyagok mennyiségét az EU előírások alapján folyamatosan csökkenteni kell. A lakóautók alapjául szolgáló 3,5 tonnás dízel kisáruszállítókra 2012 január elsejétől az euro 5-ös szabvány lesz érvényben. Ez azt jelenti, hogy az Unió területén jövőre már csak ilyen új autókat lehet forgalomba helyezni. A már levizsgáztatott járművekre ez az előírás nem vonatkozik.

A legfontosabb új egység, amellyel meg kell ismerkednünk: a dízel részecskeszűrő. Ez az eszköz hivatott arra, hogy a kipufogógáz koromtartalmát az eddigi 0.06-ról 0.005 g/km értékre csökkentse.

Most nézzük, hogy a legnépszerűbb lakóautó- alvázak gyártói hogyan állnak az új erőforrásokkal:

Fiat: valamennyi motor közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős, a legkisebb 2 literes, 115 LE-s lesz, majd jön a 2.3 literes blokkal a 130 és 148LE-s változat. Ez utóbbi már változó turbógeometriával adja le a teljesítményét. A csúcs a már ismert 3 literes motor, de az újrahangszerelt 177 LE-s változatban.

Ford: sajnos az új motorok még nem készültek el, de talán az első negyedévre már legördülhetnek majd az euro 5-ös lakóautók. A hírek szerint a Ford csak a 2.2 literes turbódízel blokkot fogja használni, a 125 és 155 LE-s változat kerül mind az első, mind pedig a hátsókerék-meghajtásos autókba.

Mercedes: a 2150 ccm-es, közvetlen befecskendezős, turbófeltöltős motorok 130 és 160 LE-s változatban, míg a 3 literes 190 LE-s kivitelben rendelhetők. Kérésre valamennyi típust szállítják automata sebességváltóval is.

Renault: a tavaly debütált új Master már az euro 5-ös erőforrásokkal fut. A 2.3 literes, 125 vagy 146 LE-s motorokat használják mind az első, mind pedig a hátsókerék-hajtásos modelleknél.

Levanter Lakóautó Kft. 1149 Budapest, Mogyoródi u. 16-20. telefon: 06-1/220-7976 e-mail: info@levanter.hu
www.levanter.hu