FacebookYoutubeFeed

HOLLANDIA


Az ismertető 2016 évi személyes tapasztalatok alapján készült
.


1. Odajutás, tranzit országokholland map

Budapesttől a holland határ (Venlo) autópályán mintegy 1250 kilométerre van. A sűrű német úthálózat miatt több lehetőség is kínálkozik. A legrövidebb - de az útépítések és forgalmi viszonyok miatt nem biztos, hogy a leggyorsabb - a Bécs- Nürnberg – Frankfurt am Main irány. De lehet délebbre (Bécs – Salzburg – München - Stuttgart érintésével), vagy északabbra (Pozsony – Prága – Drezda – Lipcse – Dortmund irányon) is eljutni Hollandiába. A változatok között nincs nagy eltérés. Ez utóbbinál számolni kell a magasabb szlovák és cseh autópálya díjjal - összevetve az osztrák árakkal - és a rosszabb minőségű utakkal. Az is szempont lehet, hogy Magyarországon honnan indulunk, és Hollandiában hol tervezzük kezdeni túránkat.


2. Körutazás hossza, szükséges időtartam

Hollandia egy kicsi, de sűrűn lakott ország, az alig több mint harmad Magyarországnyi területen 17 millióan élnek, ezzel Európa legsűrűbben lakott országa (ha a mini államokkal nem számolunk). Ezer kilométer autózással keresztbe-kasul bejárhatjuk az országot. Egy átfogó kép kialakításához hónapok kellenek, a fontosabb látnivalók felkereséséhez feszített tempóban két-három hét is elegendő lehet. Egy észak-francia, vagy német, esetleg brit túra részeként is felkereshető.


3. A lakóautózás elterjedtsége, ismertsége

A hollandok talán a világ legmobilabb nemzete. Művelik ezt minden módon, köztük is kiemelten a szabadidős járművekkel történő túrázást. Adózási okokból a lakókocsizás elterjedtebb, de még így is nagyon sok hollandnak van lakóautója. Sok külföldi is megfordul az országban, németekkel, angolokkal találkozhatunk a leggyakrabban.


4. Utak minősége, útjelzések

Az országban nagyon sűrű ingyenes autópálya hálózat épült ki, mely képes zökkenőmentesen lebonyolítani a forgalmat. Hiányoznak viszont a főutak. Ezért nem lehet kihagyni az autópályákat. Az autópályákon kívüli utakon általában nagyon keskenyek a forgalmi sávok, és sok helyen van záróvonal (gyakran arra sincs hely, hogy egy személykocsi leelőzzön egy motorkerékpárt). Ezt a kombinált megoldást városokban is előszeretettel alkalmazzák a forgalom lassítására. Az autópályákon kívül hamar bekeveredhetünk települések szűk utcáiba, vagy nagyon keskeny utakra, ahol a szembejövők kikerülése is problémát okozhat. Az utak minőségére nem lehet panasz, annak ellenére, hogy alsóbbrendű utakon és lakott helyeken előszeretettel alkalmazzák az élükre állított téglákat útburkolatnak.

Az utak mentén a közlekedési és útjelző táblák alapján jól lehet eligazodni. Gondot okozhat, hogy különösen nagyobb városok körzetében sok, bonyolult vonalvezetésű, nagykiterjedésű autópálya csomópont van, melyeken még műholdas navigáció használata esetén is nagy odafigyeléssel kell közlekedni, ha el akarjuk kerülni az eltévedést.

Az utak túlnyomó többsége mellett kerékpárút hálózat áll rendelkezésre mind a városokban, mind azokon kívül. Általános, hogy az utak mindkét oldalán kiépítik a kerékpárutakat felül- és aluljárókkal, saját forgalomirányító lámpákkal, közlekedési és útjelző táblákkal. Ezen utak többnyire olyan helyekre is elvezetnek, ahová kocsival nem lehet eljutni, és segédmotorok is használhatják.

bike1


5. Parkolás

Hollandia nagy területei összefüggő lakott helyek, a települések sok helyen teljesen összeérnek. Bár a terek tágasak, parkolásra elég kevés az esély, különösen a nagyméretű lakóautókkal. A városokban sok a fizetős zóna és elég horrorisztikus árakat kérnek. A kertvárosias lakóövezetekben nagyobb az esély szabad helyet találni.


6. Forgalom, közlekedési sajátosságok

A vezetők fegyelmezetten betartják a szabályokat, melyhez az is hozzájárul, hogy nagyon sűrűn vannak fixtelepítésű és mobil térfigyelő kamerák, melyek felvételei alapján keményen büntetnek. Nagyon komolyan betartják a gyalogosok és kerékpárosok elsőbbségét. Ezt segítendő városokban az útburkolatra festett fűrészfogalakzatokkal jelzik, hol kinek kell elsőbbséget adnia (elég sokszor ez a kötelezettség a kerékpárosoknál van).

bike2


7. Kempingek, kempingkártyák használata

Területéhez, de még a lakosság számához viszonyítva is Hollandiában van a legtöbb kemping nemcsak Európában, de valószínűleg világviszonylatban is. Egy internetes adatbázis több mint 3300-at sorol fel, ami meghaladja az Európai kempingek 10 %-át. A helyek többsége nagy táborhely, gyakran egy kiterjedt üdülőközpont része. Ennek megfelelően jól felszerelt. Étterem, bár, nyitott és/vagy fedett uszoda, játszótér szinte mindenhol rendelkezésre áll, de esetenként élménypark, jacht kikötő vagy más animációs lehetőség is van. Többször találkoztunk azzal a megoldással, hogy a parcellák nem a belső utakról érhetőek el, hanem udvaros elrendezésű a kemping. Ilyenkor kb. 40x40 méteres, vagy annál is nagyobb területekre osztják a táborhelyet erdősávokkal, sövényekkel vagy csatornákkal, és ezekben 8-12, vagy még több parcella van körben. Az „udvarok” közepén gyakran egy-egy mászóka, hinta, vagy más játékszer várja a gyerekeket. Ezekben a kempingekben a vizesblokkok külön udvarokban kapnak helyet. Találkoztunk számítógép vezérelt elektromos hálózattal, és gyakori a chipes rendszer a meleg víz használatnál, esetleg a vizesblokkba bejutásnál, a bejárati sorompónál. A földrajzi adottságok miatt kevés kemping kínál különleges környezetet.

A kempingek talaja többnyire füves, de a használattól sok helyen kiégett. Ezért vakond ekés módszerrel szokták rekultiválni. A fű védelmében több kemping külön, általában murvás területekre állítja a lakóautókat.

A kempingek mintegy egy negyede mini-kemping. Ezek általában farmokon vannak, és gyakran nehezen megközelíthetőek. Itt is előfordul, hogy a lakóautókat nem engedik a füves területre, vagy méretüknél fogva nem is fogadják.

A kempingárak elég magasak, melyhez személyenként - helytől függően - egy euró körüli idegenforgalmi adó adódik. A kempingdíjat előre kell fizetni.

Mintegy 300 kemping kínál előszezoni kedvezményt, elsősorban az ACSI hálózatban.

szelmalmok


8. Éjszakázó helyek

A kiterjedt kempinghálózat mellett sok más éjszakázási lehetőség is kínálkozik. Ezek a más országokban szokásosnál sokkal jobban felszereltek, akkor is, ha nem kempinghez kötődnek. Sok kikötőben, farmon vagy éttermek parkolóiban lehet lakóautóval éjszakázni. Az ADAC Stellplatzführer-e, vagy az NKC adatbázisa (www.campercontact.com) nagyon sok lehetőséget sorol fel. Az ezeken kívüli éjszakázás szabályozását nem ismerjük.


9. Lakóautós infrastruktúra kiépítettsége

A lakóautózás népszerűségének megfelelően jól kiépített infrastruktúra áll rendelkezésre. Nagyon sok a camper-port. Több jól felszerelt szakboltot is találhatunk szerte az országban.


10. Bankkártya elfogadás

Hollandiában elvileg minden Magyarországon kibocsájtott bankkártyát elfogadnak. A gyakorlatban ez többnyire csak a szálláshelyek, benzinkutak és pénzkiadó automaták esetében igaz. Az üzletek jelentős része - még a nagy szupermarket hálózatok boltjai is - nem fogadja el a dombornyomott kártyákat (EC-MC, VISA Classic). Ennek oka, hogy ezeket a kártyákat Hollandiában hitelkártyának használják, és a bankok magasabb költséget számítanak fel az elfogadóhelyek felé. Ezért az üzletek eleve letiltatják a terminálokban ezek elfogadását. Ezen az sem segít, ha a kártya egyébként betéti (debit) kártya, és az rá is van nyomtatva. Maestro, vagy VISA Elektron kártyával korlátlanul lehet fizetni.

den haag


11. Turisztikai célpontok

Hollandia három jellegzetessége a szélmalmok, a csatornák és a tulipánföldek. Ez utóbbiakat, részben a bejárt terület, részben látogatásunk időpontja miatt nem volt alkalmunk megcsodálni, de az első kettővel lépten-nyomon találkoztunk.

Szélmalma gyakorlatilag minden településnek van. Ezek a jellegzetesen jó kétszáz éves épületek nagy becsben vannak tartva, kivétel nélkül felújítva, többnyire új funkcióban - általában lakások vannak bennük - mindenhol megcsodálhatóak. Az ország létrejöttét és a tengertől elhódított területek megtartását szolgáló korábbi szivattyúmalmokat ma már elektromos meghajtású telepek váltották fel. Az őrlőmalmok egy része ma is működőképes és esetenként be is indítják.

Általában elmondható, hogy a régi, funkciójukat vesztett épületeket nem hagyják veszendőbe menni, azoknak felújítás után új szerepet adva továbbra is használják. Több régi víztoronyban láttunk lakásokat, fegyvertárban könyvtárat, raktárházakban közösségi tereket. Még a templomok jelentős része is ma rendezvényterem, szociális-kulturális célokat szolgál, vagy kiállításoknak ad otthont.

A csatornák az egész országot, de elsősorban a tengerparti részeket sűrűn behálózzák. A holland utcaképnek - még a nagy városokban is - elmaradhatatlan tartozékai. Az alig méter szélestől a nagy hajókkal is hajózható csatornák sora található a települések többségén. Általános a csatornák partján veszteglő különböző rendeltetésű hajók látványa, sok lakóhajónak szolgál.

A holland településeket sokan egyhangúnak mondják. Ez első ránézésre igaznak is hathat. Az épületek jó 90 %-a téglaburkolatú, a fehértől a sárgán át a szürkéig, de elsősorban a piros legkülönbözőbb változataival találkozhatunk. Formájukat illetően a régebben épültek a tradicionális belvárosokban a régi kereskedőházak formavilágát követik, míg a modern területeken általános a sorházas beépítés. Még a települések jellegzetes épülete, a városháza is több helyen hasonló építészeti megoldásokat hordoz. Ha jobban megnézzük, minden településnek megvan a maga különlegessége. Egészen más a hangulata egy vasárnap délutánnak Gauda-ban, mint s’Hertogenbosch-ban, míg Delft csatornáin nem látni hajót, addig Leiden-ben a csatornákon kikötött hajók fedélzetén kialakított kerthelységekben nyüzsgő élet folyik, és lehetne folytatni.

Sajnos a II. világháborúban az ország nagy része súlyos károkat szenvedett, Rotterdamot, Middleburgot - hogy csak kettőt említsünk - szinte teljesen lebombázták, de még a csendesebb kisvárosokban is tetten érhetőek az egykori rombolás nyomai. Nagy erőfeszítéseket tettek a műemlékek helyreállítására, de bár törekedtek az autentikus megoldásokra, az alkalmazott modernebb anyagok és technológiák miatt sokszor elveszett az eredeti hangulat.

Nagyon sok város ajánlható úti célnak. Természetesen Amszterdam az első a sorban. De nem szabad kihagyni a fővárost, Hágát sem, és ha már ott vagyunk, kilátogatni a tengerhez, Schveningen-be. A kisebbek közül nagyon gazdag a választék. Természetesen mindenhova nem lehet elmenni, de a nevesek közül a déli részen Leiden, Gauda, Middleburg, s’Hertogenbosch, Delft mindenképpen ajánlható. Van számos apró település, melyet gyakran az útikönyvek sem említenek. Kedves hely Zeelandon Veere, vagy Brielle, az erődített kisváros Rotterdamtól nyugatra, egészen közel a tengerhez, és társa, Heusden, s’Hertogenbosch mellett. Feltűnő, hogy még a nagyvárosokban is milyen sok a zöld terület, és mennyire tágasnak hatnak. A városok kiemelkedően jó állapotban vannak, hathetes bolyongásunk alatt szinte nem láttunk romos házat, és felújításra váró épületet sem sokat.

Hollandiában nagyon sok animációs lehetőség van. Itt nemcsak az élmény- és aquaparkokra kell gondolni, de Tilburg mellett egy nagyméretű szafari park, Rotterdam közelében télen-nyáron műhóval működő fedett sípálya, Schveningen-ben a tengerbe benyúló mólón egy Pier nevű szórakoztatópark, számtalan múzeum és hasonlók egész sora várja a látogatókat, igaz, nekünk kicsit magas belépti díjakkal.

Akit érdekelnek a műszaki létesítmények, annak ajánlható a mélyföld partvonalát a tengeri árvizektől védő Delta projekt látogatóközpontja és létesítményei.

sea

Hagyományos értelemben vett természeti kincs kevés van. A tengerek, tavak, csatornák partjain számos szép helyet találhatunk. Errefelé a lapos homokos partok vannak túlsúlyban. Mögöttük sok helyen dűnék, vagy mesterségesen kialakított, néha három emelet magas gátak. Tövükben homokos strandok húzódnak meg. A vártnál sokkal több az erdő, sok közülük védelem alatt áll. Nyugodt, szép kerékpár- és turistautak tárják fel ezeket a területeket.


12. Autópályák, díjak

Hollandiában nagyon sűrű, ingyenes autópálya hálózat áll rendelkezésre.


13. Üzemanyagárak

2016 szeptemberének és októberének fordulóján a gázolaj ára az autópályákon lévő kutaknál 1.25-1.26 euró volt literenként. Városi kutaknál ennél olcsóbban lehet tankolni, különösen, ha automata kutakat használunk. Diszkont kutaknál 1.09 alatti árat is láttunk. A 95-ös benzin általában 30 centtel is drágább lehet.


14. Belépők

Hollandiában a nevezetességek többségénél elég borsos belépőt szednek. Szenior jegyet nem lehet kapni. Abban a kevés templomban, ahova be lehet jutni, általában nincs belépő, de például a Brielle-i Szent Katalin templomban egy euró a javasolt adomány. A Tilburg-i szafari parkba 23 euró a belépő, és még gyerekjegy sincs. s’Hertogenbosch-ban fejenként 5 eurót fizettünk a Zwanenbroederhuis-ban, míg Gauda-i városházába 2.5 euró a belépő. A múzeumi belépők jellemzően 5 és 10 euró között vannak.

cheese


15. Bolti, vendéglői árak

Az élelmiszerárak, első sorban a húsfélék esetében érzékelhetően magasabbak, mint itthon. Ez alól a kiváló minőségű tejtermékek kivételek, ahol több esetben a hazainál alacsonyabb árakkal találkoztunk.


16. Turistainformációk

Valamilyen információforrás mindenhol rendelkezésre áll. Nagyobb településeken ez külön iroda, de nem mindig a turistaövezetben, hanem esetenként a pályaudvar környékén. Kisebb helyeken csak egy prospektusállvány áll rendelkezésre egy múzeum vagy a városháza előterében. Egyszerű, ingyenes várostérkép általában beszerezhető, de ezek inkább reklámanyagok, a nevezetességekről semmit, vagy csak nagyon keveset mondanak. Ha valamivel is több információra van szükség, pár euróért lehet ismertető füzeteket vagy jobb térképet kapni. A prospektusállványokon többnyire csak helyi attrakciók és események hirdetései találhatók. A személyzet, mely gyakran melléktevékenységként végzi a tájékoztatást, sokszor nincs a helyzet magaslatán. Sokkal jobb a helyzet a kempingek recepcióin, ahol a környékre vonatkozó ismertető anyagok elérhetőek, és a személyzet is sokkal készségesebb.

tulips


17. Nyelvhasználat

Mindig, mindenhol, mindenkivel angolul tudtunk szót érteni. A némettel nem is kellett próbálkozzunk.


18. Szubjektív értékelés

Hollandia akár önálló célként, akár egy nagyobb nyugat-európai túra részeként rövidebb tartózkodásra is jó szívvel ajánlható, mert
  - számos hangulatos, érdekes várost kereshetünk fel,
  - vízpartjai alkalmasak nyaralásra, vízi sportokra,
  - számos színvonalas szabadidős tevékenységet kínál,
  - kiváló a kerékpáros turizmus infrastruktúrája,
  - egy nagyon kulturált, rendezett ország, és
  - időjárása a nyári időszakban kellemes.

 

KERESÉS

Az oldal tartalmának személyessé tétele és a biztonságosabb mûködés érdekében honlapunkon cookie-kat használunk. Az OK gombra kattintva kérjük, hogy hagyja ezt jóvá!