FacebookYoutubeFeed

OLASZORSZÁG


Az ismertető 2005-2008-as, személyes tapasztalatok alapján készült.

Olaszország címere1. Odajutás, tranzit országok

A hagyományos útvonal - Budapestről jó 800 km - Ausztrián keresztül vezet (Graz - Villach - Tarvisio - Velence). Mióta elkészült az M7-M70-es autópálya, és Szlovéniában is jól halad a Lendva - Maribor szakasz építése, ez az útvonal kedvezőbb (ugyan a szlovén autópálya matrica egyszeri használatra drágább, de az út kb. 100 km-rel rövidebb, és olcsóbb az üzemanyag). Ilyenkor Maribor-Ljubljana-Triest-Velence útvonalon juthatunk célhoz. Ugyanolyan hosszú, végig autópályán a Zágrábon keresztül Ljubljana-ba vezető út, de ilyenkor számolni kell a horvát autópályadíjjal és a két határátkeléssel is.


2. Körutazás hossza, szükséges időtartam, javasolt időpont

Olaszország valamivel több, mint 1000 kilométer hosszú. Figyelembevéve a sok nevezetességet, az épített környezet és természet látnivalóinak különösen gazdag kínálatát,  egyetlen túrával - még ha az több hónapos is -, nem lehet bejárni az országot. Mivel az északi területek távolsága nem túlzottan nagy, erre a vidékre akár rövidebb, 1-2 hetes utat is érdemes tervezni. A jó dupla olyan messze lévő déli területek esetében célszerű hosszabb útra, 2-3 vagy akár több hétre felkészülni. A célterületen mindkét esetben több ezer kilométer megtételével kell számolni. A szezon - különösen délen, lévén Földközi-tengeri terület - 12 hónapos, de a kempingek jelentős része csak április vagy május elején nyit, és szeptemberben vagy októberben bezár. Egészen délen június, július, augusztus és szeptember kimondottan meleg és száraz, bár ez utóbbi hónapban kezdődik az esős időszak. Májusban kellemes a hőmérséklet, és a tengerben is lehet már fürödni. Északabbra haladva a klíma egyre jobban hasonlít a hazaihoz, míg az Alpok déli területein és az Appeninek magasabb részein magashegyi időjárási viszonyokkal lehet számolni. Az északi területekre tervezett út időpontját az is meghatározhatja, hogy a főszezonban (július - augusztus) Olaszországban kimondottan nagy a zsúfoltság.


Fiat lakóautó a múltból3. A lakóautózás elterjedtsége, ismertsége

Olaszországban nagyon kedvelt a lakóautózás, számos olasz típus ismert, Németország mellett itt gyártják a legtöbb ilyen járművet. Sokaknak van saját lakóautója, és ezeket akár egynapos tengerparti kiránduláshoz is elterjedten használják. A lakóautóval járó külföldi turistáknak is régi kedvelt célpontja az ország. Minden ismert lakóautós nemzet, még a távoli Nagy-Britannia is szép számmal képviselteti magát, de túlsúlyban a németek és hollandok vannak. A nyári időszakban nagyon sok lakóautó rója az utakat, a gépjármű forgalom tetemes részét jelentik. Ugyanakkor helyi illetőségű lakókocsit szinte kizárólag a kempingekben, fixen letelepítve látni.

Külön felhívjuk a figyelmet arra, hogy sajnos mostanában ismét mindennapossá váltak az autófeltörések Olaszországban és a lakóautók különösen kedvelt célpontjai a bűnözőknek. Ha járművünket magára hagyjuk, akkor célszerű vagy őrzött parkolót keresni, vagy a kempingből eleve tömegközlekedési eszközzel vagy kerékpárral elindulni.


4. Utak minősége, útjelzések

Olaszországnak kiterjedt, az egész országot lefedő autópálya hálózata van. Egyes autópálya szakaszokon nincs leállósáv, és a forgalmi sávok is keskenyebbek a megszokottnál. A hegyes vidékeken nagyon sok, akár több kilométeres viadukt és alagút teszi változatossá az utat. A rendkívül erős kamion forgalom miatt vannak szakaszok (pl. Velence környékén, Bologna és Firenze között), ahol akár több tucat kilométeren kamionoknak és lakókocsis vontatmányoknak tiltják az előzést. Az egyéb főutak lakott területen kívüli szakaszai nagyrészt járhatóak, előzési lehetőség minimális, torlódások gyakran előfordulnak. A településeken, még csúcsidőn kívül is, szinte nem lehet közlekedni. Az utakon alkalmazott közlekedési táblák megfelelnek az itthon megszokottaknak, a jelzések jók, de a nagyon sűrű úthálózat miatt GPS navigációs rendszer használata mindenképpen megkönnyíti az utazást.


5. Parkolás

A városok belső területein itt is nehéz, olykor nagyon nehéz parkolni, sok a fizetős terület, de azért némi gyaloglás árán mindig lehet megoldást találni. Nagyobb városok esetében mindenképpen célszerű a tömegközlekedés használata.


6. Forgalom, közlekedési sajátosságok

Tipikus olasz utcaképA sűrűn lakott és a szokásosnál jobban motorizált országban, különösen a tengerpartok és nagyobb települések közelében, a forgalom nagyon erős. A sajátságos közlekedési kultúrát nehéz megszokni. Országszerte, de főként a déli területeken jellemzőek a kaotikus közlekedési állapotok. Általános a szabálytalan parkolás, az össze-vissza száguldozó motorosok hada, a forgalmat inkább akadályozó, rosszul programozott forgalomirányító lámpák sokasága. Rendszeresek a forgalmi dugók, még a csúcsidőn kívül is. Ezért azután - különösen a nagyméretű lakóautókkal  -  nehéz  a közlekedés.

Tisztában kell lennünk azzal, hogy az utóbbi években Olaszországban is  rendszeressé vált  a sebesség mérése. Sőt, bizonyos autópálya szakaszokon az ún. “Tutor” rendszerrel már átlag sebességet is tudnak regisztrálni. Fontos még azt is tudni, hogy 2009. január 1-től vezetés előtt tilos az alkohol fogyasztása!


7. Bankkártya elfogadás

Szinte mindenhol elfogadják a nálunk használatos és Magyarországon kibocsájtott kártyákat. Azért célszerű kézpénzt is tartani magunknál, mert többször szembesültünk azzal, hogy terminál hibára hivatkozva nem tudtunk kártyával fizetni.


8. Lakóautós infrastruktúra kiépítettsége

Szinte minden kempingben és lakóautó parkolóban van vízvételi és chem-WC ürítési, sok helyen szennyvíz leeresztési lehetőség. Vannak - ha nem is sok - nyilvános leürítőhelyek, és gyakran látni lakóautó telepeket, ahol - gondoljuk - alkatrész üzletek is vannak.


9. Turisztikai célpontok, fényképek

Egy nagyon művelt, világlátott olasz kollégám mondta egyszer, hogy a világ jegyzett műemlékeinek több, mint fele Olaszországban van. És ez valószínűleg igaz. Egy útikönyv terjedelme sem elegendő ahhoz, hogy minden látnivalót felsoroljon. Egy ilyen rövid ismertető végképp nem vállalkozhat még arra sem, hogy vázlatot adjon. Marad az ötletszerű, és ezzel nagyon szubjektív válogatás.

A városok közül a legnevezetesebbek - Róma, Firenze, Velence, Nápoly - mellett több tucat, köztük Bologna, Milano, Pisa, Genova, Torino, Padova, Parma, Savona, Verona, Ravenna vagy délen Bari, Lecce, Gallipoli, hogy csak néhányat említsünk, lehet egy vagy akár több napra úticél. Az ókor (görög, római) mellett az elmúlt 6-800 év történelmi emlékeinek nagyon széles skáláját ismerheti meg az érdeklődő.

Verona Nápoly Castel del Monte

A nagyobb városok mellett számtalan kisebb település tartogat érdekességeket. A Riviera üdülőhelyein, Portofino vagy Santa Margherita Ligure kikötőiben, Capri szigetén, Amalfi vagy Positano hegyre felkapaszkodó utcácskáin felejthetetlen sétákat tehetünk.

Vannak egyedülálló műemlékek, mint Bari közelében II. Frigyes kastélya a 13. századból, a Castel del Monte, és különleges csemegék, mint Matera városa az alig ötven éve még lakott barlanglakásokkal, vagy Alberobello-ban és környékén szép számmal látogatható, habarcs nélkül épült érdekes kúpos épületek, a trullo-k.

Matera Alberobello

Sajnos (különösen délen) nagyon sok, szebb időket látott, és jobb sorsra érdemes műemlék várja elég siralmas állapotban a felújító kezeket és az Euró milliókat. Munkák mindenhol folynak, de sziszifuszinak látszik az erőfeszítés.

A természeti értékek is nagyon változatos képet mutatnak. Az Alpok vidékét a Maggiore, Como és Garda tavak teszik még változatosabbá. A középső részen Európa leghírhedtebb vulkánja, a Vezúv és az Appeninek hegyvonulata kínál látnivalót. Különleges csemege a Nápoly külvárosában, Pazzuoli-ban található Solfatara kráter, ahol jól tanulmányozható a nyugvó vulkán. Külön érdekessége, hogy a városhoz legközelebb lévő kemping a kráter belsejében van. És a több ezer kilométeres tengerpart is sok helyen érdemli meg az arrajárók kiemelt figyelmét. A Sorrento-i félszigeten vagy a Ligur tenger Genova-tól délkeletre eső partján végigautózni nagy élmény. Itt a szűk és kanyargós utak miatt nem ajánlott a lakóautó használata. Egy autóbusz ablakából sokkal jobban élvezhetjük a látványt.

Pompei Solfatara kráter Vezúv

Toszkána az egyik legvonzóbb és nem túl távoli cél lehet. Semmiképpen ne hagyjuk ki Sienát! Ha jól időzítjük az utat, akkor átélhetjük a helyiek életét meghatározó (július 2-án és augusztus 16-án a főtéren rendezett) lóversenyt, a Palio-t (részletes információk:

). Hihetetlen hangulata van! San Gimignano középkori városa a világörökség része. Minden útikönyv  bőven ír róla, itt és most csak annyit: a főtér kicsiny cukrászdájában árusított világbajnok csokifagyit évek óta emlegetjük.

Az igazi toszkán táj Toszkán tanya Siena, Palio

Egy konkrét jótanács: aki Olaszországban jár, az ritkán hagyja ki Velencét. A lakóautóval érkezők számára ajánljuk, hogy Jesolo felől a félszigeten menjenek el egészen Punta Sabbioni-ig, ahol szépen kialakított, őrzött, WC-vel és zuhanyzóval rendelkező lakóautó parkolóban lehet biztonsággal éjszakázni. És ami a lényeg: a néhány száz méterre lévő kikötőből  folyamatosan járnak át a hajók Velencébe.

A Dolomitok külön figyelmet érdemel, hiszen télen kiváló síterepek és ilyenkor is nyitva tartó kempingek várják a lakóautós sielőket. Nyáron pedig a hegyek szerelmesei vállalkozhatnak gyönyörű túrákra.

És ha már Olaszországban járunk, és útba ejthetjük, ne feledkezzünk el meglátogatni a két miniállamot: a Vatikánt és San Marino-t.

Santa Maria de Leuca Punta Sabbioni, lakóautó parkoló Velence


10. Kempingek, kempingkártyák használata

Olaszország szárazföldi területein az ADAC és az ACSI katalógusai egyenként 6-700 kempinget sorolnak fel, de ezek jelentős része mindkettőben megtalálható. Ezen felül vannak olyan táborhelyek is, melyek egyik katalógusban sem szerepelnek. Az olasz osztályozás szerint főként három csillagosak, de két illetve négy csillagos is van bőven. A kempingek döntő többsége a tengerparton van, de találhatunk szép számmal az Alpok vidékén és Firenze tágabb környezetében is táborhelyeket. A tipikus olasz kempingben általában kicsi a parcella (80 m2 már nagynak számít, de nem ritka a 40-45 m2), 3-4 Amperes az áramcsatlakozás, szerényebb felszereltségű a vizesblokk (a mosdókban, mosogatókban nincs meleg víz, nincs piszoár és zárható mosdó, a zuhanyfülkék kicsik), fő szezonban a személykocsikat külső parkolóban kell leállítani, sok az állandóra letelepített lakókocsi, esetenként délután 2-3 órás csendespihenő van, amikor sorompó lezárva, jármű se be, se ki.

Az FICC kártyára engedményt több helyen adnak. Mintegy 200-250 kemping tagja valamelyik előszezoni kedvezményt adó rendszernek.


11. Éjszakázó helyek

Az Olaszországról szóló közbiztonsági hírek nem nagyon bíztatnak a kempingen kívüli éjszakázásra. Ennek ellenére elsősorban a tengerpartokon gyakran láttunk helyieket, akik kiállnak - általában a hétvégeken - egy-két éjszakára. A katalógusok és az internetes oldalak szerint szép számmal van viszont lakóautó parkoló, ahol többnyire valamilyen szolgáltatás (víz, leürítés, esetleg villany vagy WC) is rendelkezésre áll, gyakran a kempingek kedvezményes előszezoni áraitól nem sokkal eltérő díj fejében.


12. Autópályák, díjak

Az autópályák általában fizetősek, de egy részük - pl. a dél felé vezető A3-as Salerno- Reggio di Calabria szakasza - ingyenes. Kapus rendszert használnak. Mára majd minden város elkerülő szakaszán külön- választották a helyi és távolsági forgalmat. Ezzel elérték, hogy csak egyszer kell belépni a hálózatba, és akár több száz kilométer tehető meg fizetőkapun történő áthaladás nélkül. A díjak lakóautóra: Triest-Padova (kb. 150 km) 8.20 €, Pescara-Nápoly (70+65 km) 7.90 €, Pazzuoli-Pompei (35 km) 2.60 €, Pompei-Salerno (kb. 30 km) 1.90 €, ami mintegy 5-7 cent/km. Kevéssé ismert, hogy a kapuknál általában van “Carta” feliratos áthaladási lehetőség is, ahol a bankkártya használatával fizethetünk,és általában sokkal kevesebben vannak, mint a készpénzes áthajtóknál.


13. Üzemanyagárak

Olaszországban az üzemanyagárak valamivel magasabbak, mint a kontinentális Nyugat-Európa legtöbb országában. Ez 2008 június-júliusában gázolaj esetében kb. 1.50-1.55 € literenként.


14. Belépők

Sok helyen (műemlékeknél, templomokban, stb.) szednek belépti díjat. Nyugdíjasoknak vagy szenioroknak kedvezményt nem mindenhol adnak. Néhány példa: szenior Nápoly kártya 3 napra 25 €/fő, Nápoly S.Elmo erőd 3 €/fő, Amalfi katedrális 2.50 €/fő, Castel del Monte 3 €/fő, Santa Maria de Leuca 2 órás kirándulás kishajóval a tengeri barlangokhoz 10 €/fő.


15. Bolti, vendéglői árak, gasztronómia

Az élelmiszer árak átlagban a hazai árszínvonalnak felelnek meg. A kenyérfélék drágábbak, a zöldségek, gyümölcsök kicsit olcsóbbak. Vásárolni  a nagy szupermarketekben érdemes. Aki önellátásra rendezkedik be, jól támaszkodhat a helyben beszerzett alapanyagokra. A kempingekben vagy környékükön általában van étterem vagy snack-bár. Az utak mellett kevesebbel találkozik az ember, mint más országokban.

Aki Olaszországban jár, ritkán tér haza anélkül, hogy legalább egy pizzériába ne térne be. Általában 10-15 Eurós árakkal kell ilyenkor számolni fejenként. Érdemes megkóstolni a messze földön híres olasz konyha egyéb különlegességeit is: a hal- rák- és kagylóételeket (15-35 Eur/adag). Desszertként meg egy finom Tiramisut. Ez utóbbi esetében nem árt tájékozódni, hogy helyi készítésű-e, mert a fagyasztott, nagyüzemi változat nagyon nagy csalódás!

Aztán érdemes még szót ejteni a nevezetes Chianti borokról is, amelyeket Toszkánában készítenek. Az igazi az, amelynek  palackja nyakán a fekete kakasos címke van. Az árak 10 Eur körülről indulnak, a felső határ a csillagos ég.

Étvágygerjesztőül: egy pizza Az igazi Chianti Classico


16. Turista információk

A jelentősebb településeken van turista információs iroda, ahol legalább a település térképét és néhány, a környéket ismertető brosúrát, programfüzetet meg lehet kapni, és valamilyen szóbeli tájékoztatást is adnak. Sok helyen a kempingek recepcióján is rendelkezésre áll ez az információ a környékről. Célszerű a túra előtt útikönyvekből jól felkészülni.

Olaszország látnivalóiról, az odajutás lehetőségeiről és más fontos turisztikai és egyéb információ begyűjtésében jó segítséget nyújt a Startlap.hu keretében működő http://olaszorszag.lap.hu/ internetes linkgyűjtemény.


17. Nyelvhasználat

A kempingek recepcióján vagy a turistainformációs irodákban jól-rosszul, de mindig beszéltek angolul vagy németül. Üzletekben, szupermarketekben, az utca egyszerű emberei vagy a helyi illetőségű kempingezők körében már nagyon esetleges a nyelvtudás.


18. Szubjekív értékelés

Olaszország mind rövidebb, mind hosszabb vakáció célpontjának jó szívvel ajánlható, mert

- könnyen megközelíthető, egyes területei nincsenek túlzottan messze,
- kiemelkedően sok történelmi emlékkel rendelkezik,
- sok és változatos természeti szépséget kínál,
- kiválóan alkalmas nyaralásra, vizisportokra, télen sielésre, egész évben túrázásra és
- időjárása az északi részen egész évben, délen a főszezonon kívül kellemes.

KERESÉS

Bike Cafe Kerékpárüzlet és Szerviz
Az oldal tartalmának személyessé tétele és a biztonságosabb mûködés érdekében honlapunkon cookie-kat használunk. Az OK gombra kattintva kérjük, hogy hagyja ezt jóvá! Jognyilatkozatunkban részletesen leírjuk, hogy miképpen gondoskodunk adatai védelméről. A Jognyilatkozatot az EGYÉB menüpont alatt találja.
További információ OK